Selasa, 18 September 2012

Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM): Doris Jones

Cina ni dulu datang macam pengemis dari tanah besar, dulu mereka sembah kerajaan british dan apabila sabah sarawak masuk malaysia bersama dengan singapore mereka diam saja. selepas singapore ditendang oleh Tunku Abdul Rahman. wujud satu usaha untuk membawa keluar sabah dan sarawak dari malaysia.

mereka menghasut orang bumi agar menentang penyertaan atau kemasukan dalam malaysia. hasrat mereka ini ialah untuk menggabungkan singapore, sabah dan sarawak sebagai sebuah negeri cina yang politik dan ekonomi dikuasai oleh orang cina dan mengenepikan orang melayu dan bumi. inilah saki baki komunis yang menyusup masuk ke kalimtan..

44 ulasan:

  1. cakap sejak dulu lagi...sekali ditubuhkan setahun yang lepas.....chayanunalip ni bukanya apa..pasai sabah srawak tu banyak minyak tu yang nak sangat tu...ni la cina laknat babi sial.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa nak babitkan kaum cina pulak khalis shoppe. sah2 dia ni bumiputera sabah asli. jgn tengok semua org mata sepet kulit putih terus cina la hello.

      Tidak payah nak melaknat org baik u laknat dulu diri u sebab u antara yang takut Sabah Sarawak keluar Malaysia kan? Takde hasil sabah sarawak apa ada pada negeri kamu itu. maaf lah cukup2 nak berdrama dengan pahaman racist kamu.

      Kasian eh!

      Padam
    2. bodo pnya org tu psal la semenanjung x prosper psal melayu sana x pndai brgaul dgn org lain mcm katak bwh tmpurung kami yg d srawk ni ok jer get along dgn cina or india, sy pn mix cina juga....statement org bodoh....mmng ptt kita jauhkn diri dr melayu semenanjung yg racist x mcm melayu d srak n sabah yg lebih akrad dgn kaum lain

      Padam
    3. Aku orang Sarawak, keturunan Cina dan Melayu Sarawak. Takda juga orang Sarawak ni bermusah pasal bangsa dan agama, bangsa dan agama pun bukan issue di sini ya, pendapatan politik beza kami pun tak bermusuh. Korang Malaya otak memang sangat sempit, sudahla korang rasa seperti boss ke atas tanah air kami, mansuh dan tidak hormat 18/20 perkara kami dulu. hina kami tidak educated, tinggal atas pokok, dan mengemis. And then aku tak paham kenapa korang suka bangkit hal bangsa dan agama? sini aman2 ja.

      Padam
    4. ini lah org tidak kena sabah sarawak nie, permainan umno kaum agama, celaka betul punya org malaya yg tidak tahu kami anak laki laki dan perempuan tinggal gunung semua putih ada yang mata sepet..kami org asli sabah dan sarawak.

      Padam
  2. Dayang Seri Alam

    Maaflah jika saya berbahasa kasar..ternyata anda penulis tidak peka dengan apa yang berlaku sekarang. Janganlah hendak mempermainkan isu racist di dalam mengolah cerita anda terutama sekali tentang kaum Cina di Sabah & Sarawak. Kami rakyat Sabah Sarawak tidak pernah mempunyai isu seperti mereka di tanah Semenanjung. Kaum Cina dan india biarpun minoriti di Sabah Sarawak sudahpun mempunyai pertalian darah dengan mana-mana kaum etnik di Sabah Sarawak melalui perkahwinan campur. Kerana itulah kami boleh merealisasikan hidup hormani dibawah masyarakat majmuk dengan toleransi agama. Jika betul ada rakyat Sabah Sarawak yang mahu keluar daripada gabungan Malaysia itu adalah hak kami tidak kira kami dari kaum Cina, Kadazanmurut, Bidayuh, Iban dan lain-lain. Tidak payah untuk mengguna isu kaum ideologi orang "desperado"..cubalah mencari idea yang lain kerana apa juga yang penulis tuliskan ini hanya akan dipandang sepi oleh rakyat Sabah Sarawak. Kami bukan seperti di semenanjung yang segalanya dihalalkan walaupun haram dari segi agama atas nama politik. Tabik-tabik duluan.

    BalasPadam
  3. She's not chinese you idiot!! She doesnt have a single chinese blood in her. You're so ignorant that everytime you saw people with fair skin from this country, and dont speak malay, you'll acknowledge them as chinese? You must be pure malay then, am i right? Of course i'm right.. hands down.. you are the only people in the world who are so racist, you think your people came straight from heaven.. Ooo, wait a minute, that would include your "brothers and sisters" too.. if you have a puny size of intelligence, you'll know what i mean.. *wink, wink..

    BalasPadam
  4. Bodoh betul orang2 melayu penjajah, racist. Kamu ingat orang sabah & sarawak hitam2 kulit macam kamu kah yang seperti tunggul terbakar? DJ is not a chinese, a pure dayak from our Nation (Sabah & Sarawak), the Dayak Nation. We will fight against you colonialists in the name of Malaysia. Get out or die for nothing in our land.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sdrr lahh .. hrapkn owg hutan bly mntatbir? nakal!!
      sorryy owg yg mngaku rakyat pribumi sabah .. blajarlh sjarah , kerana mngikut kajian tiada pnduduk rasmi or memg asli drpd sbah .. smua yg dtg d sabah adalah pendatang 'pelarian n pedagang sja .. jd jgn mw mmndai mngaku sabah hak kmu .. tp hak tuhan .. apa yg kmu twu .. jd memaluii sja .. bgus kw amput kmbing lg bgus .. bodoh ..

      Padam
    2. so, tunjukan kajian yg menyatakan tiada peribumi di sbh n srwk?tunjukn d mna bahgian dlm planet bumi ini yang mempunyai kaum dayak n kadazan Dusun selain di kepulauan borneo?

      Padam
    3. kalau nak keluar malaysia keluar jer lah.tak payah nak gaduh2.tak perlu nak salahkan orang lain.ni tidak,pilihanraya pun masih undi kerajaan yang ada.pastu bising cakap kena tindas.yang tak sedap nya cakap orang semenanjung yang tindas.walhal diri sendiri yang biarkan di tindas.

      Padam
  5. sabah dan sarawak kaya dengan hasil bumi.. tp mana hasil bumi sabah dan sarawak yg banyak itu pergi?ke semenanjung ke? kerajaan malaysia menghidupkan org senenanjumg saja.. sudah hasil bumi di sedut,tanah pun mereka ambik. ini tidak adil.. dengan cara keluarkan sabah sarawak munkin cukup utk sedar kan org semenanjung,mereka dlm kesusahan @ darurat.. tampa minyak.. kereta BMW dato2 2 xjalan punya.. jalan kaki jawap nya.. nak kerja kat petronas,semua org semenanjung.. sedangkan org sabah sarawak punya tempat,mereka yg melaya yg maha raja rela..

    BalasPadam
  6. berpuluh tahun hasil perut bumi kami di kebas.. hak kami di tidakkan oleh kamu org malaya.. ptuii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. woii bodohh .. sdar sikit .. tgokk owg lh .. yg kebas .. bagsa cina mkn babi .. bkn melayu ..

      Padam
    2. kamek org 18/20 Sabah Sarawak:
      dh lamak gilak tanah bumi kenyalang n negeri bawah bayu d'jajah tk...bangkitlh "Borneo Headhunter"...

      Padam
  7. kalau sbh swk keluar msia,agak2 blh ke pemimpin negeri menjalankan tugas dengan baik..

    BalasPadam
  8. siapa suka melancong???melancong lah ke Sibu..anda akan lihat bandar sibu dah jadi Chinatown.budaya penduduk tempatan terus dipinggirkan...

    BalasPadam
  9. siapa suka melancong???melancong lah ke Sibu..anda akan lihat bandar sibu dah jadi Chinatown.budaya penduduk tempatan terus dipinggirkan...

    BalasPadam
  10. org kat kuching sarawak xde y muka mcm melayu sgt sbb ramai y kahwin campor..hang p la tanyer org sabah @ brunei.die org ngaku org sarawak cantik n kulit org sarawak cm cina..iboh menilai kaum disarawak cm ya..kamek sik kesah bah..org malaya dtg sitok.iboh kitak nganuk org sarawak@sabah gedak nya..klu kitak sik penah g sitok..sik boh madah sarawak mcm2

    BalasPadam
  11. orng kat semenanjung ni stu je...
    sebab sikap RACIST dorg la yg mghancurkan pemikiran dorg tu...

    tuk pngetahuan orang semenanjung sekalian...
    xde isu RACIST kt sabah sarawak...
    jadi jgn nk porak porandakan keamanan kitaorg dgn pemikiran racist korg tu k..
    nmpk sgt xpnah jmpe org borneo...kulit putih mte sepet pn da dianggap cina...then g kutuk cina lak...pdhal ntah2 ko tu kuli cina gak...

    BalasPadam
  12. wow..apa kaitan dengan cina?? ni la ni orang Semenanjung xda tau orang Sabah and Sarawak. Orang SabahSarawak xda isu-isu perkauman antara cina,melayu,dan kaum peribumi yang lain. ini barulah dikatakan contoh PERPADUAN yang ditunjukkan oleh orang Sabah n Sarawak. Kita boleh tgk di berita semasa asyik sibuk dgn isu-isu perkauman ja di Semenanjung. Melayu semenanjung xda puas hati kaum india bina kuil la. kalau di Sabah, masjid, gereja,kuil india dan tapekong(chinese temple) dibina berdekatan pun xda ada masalah.. anyway, Sabah n Sarawak memang SAH adalah sebuah Negara. Sepatutnya selepas bergabung dgn Malaya, Sabah dan Sarawak tidak harus dikatakan sebagai negeri. Seharusnya MALAYSIA hanya ada 13 buah NEGERI, dan 3 buah NEGARA.. pls SSKM, hopefully kita dapat perjuangkan HAK SABAH dan SARAWAK.

    BalasPadam
  13. Nak keluar malaysia keluar la.... Haha aku lagi suka la, ko nak maki maki melayu ni kenapa?? Fuck off!!!! Korang tgk balik dalan perlembagaan malaysia perkara 20, sabah dan sarawak ni sebenarnya adalah sebuah negara dan kerajaan persekutuan tidak untuk campur tangan hal pertadbiran, memang ada sekatan terutama sekali dari segi ekonomi, contoh roti gardenia nak masuk srawak tak dapat lepas sbb takut ekonomi org tempatan terjejas, cmon la kalau takd persaingan mcm mana nak maju? Tiada pelaburan dari luar mcm mana nak ada peluang pekerjaan? Terlalu byk sekatan apa yang kerajaan persekutuan terhadap negeri berstatus negara?? Puii tgk sejarah balik la, pemimpin korang dulu yang minta macam tu jadinya?? Skrg yang korang dapat, aku bukan nak mengutuk la kan, kalau koranf pandau sangat nak memerintah negeri@negara sendiri bersatu hati la dlu pilih pemimpin tempatan yang boleh harap, ini tidak, brapa byk pemimpin tempatan korang kaya sekarang? itu la sempit sangat pemikiran, sabah contohnya keluar, pilipina bila bila je bileh claim sabah tu sbb dlu sabah tu bawah kesultanan sulu, tak pun indon amik, ko nak tgk anak anak korang merempat tak bersekolah?? Mcm di indon dam pilipina tgk sendiri la, fikir dlu sebelum buat keputusan, kalau nak keluar kami mmg tak boleh halang, dipersilakan dengan rela hati, jgn sampai anak anak korang menyalahkan korang datuk datuk dan nenek nenek yg bodoh membuat keputusan terburu buru tanpa usul periksa, dan aku tak suka bangsa aku dikutuk begitu juga kamu tidak suka bangsa kamu dikutuk, kalau nak keluar malaysia keluar dengan cara aman, dipersilakan dengan segala hirmat

    BalasPadam
  14. ini org malayu malaya.. sikit-sikit kata takut org cina gabung kan sabah sarawak singgapore jadi negara cina.begitulah politik org malayu malaya sikit-sikit bgsa dan agama mereka dilaung laungkan. wahai rakyat sabah sarawak jgnlah kelian terpegaru dgn polik orang malayu umno itu.. sebenarnya mereka itu, takut sabah sarawak ini berpisa dari malaysia. kerena apabilah sabah dan sarawak ini berpisa dari gagasan malaysia, takut tanah malaya mereka itu akan jatuh meskin kerana tiada lagi hasil sabah dan sarawak akan masuk kekerajaan pusat malaya.marilah kita bersatu menolak politik orang malayu malaya pada pru ke 13 ini..kalau bukan kita siapa lagi dan kalau bukan sekarang bilah lagi ini kalilah...!

    BalasPadam
  15. Kekayaan telaga minyak tidak menjamin kekayaan itu kekal selamanya kerana muncul teknologi baru di tahun2 mendatang, seperti hybrid,biogas,self energy,RE,motor electric,nuklear dll.Semua teknologi di atas tidak memerlukan bahan bakar fosil,banyak teknologi bahan bakar yg menggunakan hidrogen yg lebih mesra alam.Bayangkan lah andaikata sabah dan sarawak keluar dari malaysia,apa akan jadi pada nasib mereka dan cucu cicit mereka di masa hadapan,Bagaimanan utk membelanja utk mengurus negara baru merdeka seperti kesihatan,keselamatan,pendidikan,infraskutur,latihan kemahiran tinggi,sederhana dan rendah dll.Belum lagi cerita krisis ekonomi dunia yg kerap belaku dalam jangka pendek.Saya tak dapat nak bayangkan dgn keluasan bentuk muka bumi yg besar dan rakyatnya yg sedikit.Lepas tu merdeka dalam usia di tahap ekonomi yg rendah dan muda di tengah2 dunia mengalami kos hidup yg kian meningkat.Harga minyak melambung,kos hiduppun turut melambung.Pelabur dalam mode tunggu dan lihat shj,bila situasi yg sebegini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dont be stupid. you people robbed our country. if its not because of you we will be as rich as brunei.

      Padam
  16. Kekayaan telaga minyak tidak menjamin kekayaan itu kekal selamanya kerana muncul teknologi baru di tahun2 mendatang, seperti hybrid,biogas,self energy,RE,motor electric,nuklear dll.Semua teknologi di atas tidak memerlukan bahan bakar fosil,banyak teknologi bahan bakar yg menggunakan hidrogen yg lebih mesra alam.Bayangkan lah andaikata sabah dan sarawak keluar dari malaysia,apa akan jadi pada nasib mereka dan cucu cicit mereka di masa hadapan,Bagaimanan utk membelanja utk mengurus negara baru merdeka seperti kesihatan,keselamatan,pendidikan,infraskutur,latihan kemahiran tinggi,sederhana dan rendah dll.Belum lagi cerita krisis ekonomi dunia yg kerap belaku dalam jangka pendek.Saya tak dapat nak bayangkan dgn keluasan bentuk muka bumi yg besar dan rakyatnya yg sedikit.Lepas tu merdeka dalam usia di tahap ekonomi yg rendah dan muda di tengah2 dunia mengalami kos hidup yg kian meningkat.Harga minyak melambung,kos hiduppun turut melambung.Pelabur dalam mode tunggu dan lihat shj,bila situasi yg sebegini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahah. . .. ayat ko ni membuktikan pembentukan perseketuan malaysia sangat merugikan sabah n sarawak. . . tiada kemajuan yg di bawa oleh perseketuan. ...

      Padam
  17. kepada orang cakap besar melaknat sabah n srwak k memang bodoh mcam babi...sb tak makan babi....sb tk pnah bca sejrah sbah n swak....sekolah tinggi smpai u tapi bodo seguni.

    BalasPadam
  18. 2 la mrka ne bodo sekolah sampai U...otak kt lutut..
    tk pnah bca sjrah swak n sbah msuk mysia bersyrat..

    BalasPadam
  19. aku nk jwb skit komen org semenanjung bertarikh 7 disember 2012 jam 2:05 PG skit. bahasa ko lah menunjukkan org semenanjung ni mmg tk pandai nak bersopand n hormat org~~ ko lah cthye.. belum lagi tgk face to face.bahsa pun dh buktikan org sana tk da akai.. tk pandi nak hormat org.. fuck of fuck of..tp bab agama bukan main racist..tp ckp fuck off fuck off.. pirahhh...amalan teda bahh.. kui3 kin malu. masih nak mengagungkan dan berlagak padahal amalan teda2 pon.. semua org nampak~~ iman tnpa perbuatan sia2,baik kunun,, kalo baik kenapa org tertindas?? masakan pokok goyang kalo tida angin bertiupp.fikir baik2.. org ko juga yg ckp, renung2kan dn selamat beramah.. (fadhilah kmsah) org ko juga ckp lu pikirlah sendiri..amalnya mana???? ckp jea lebih haisshh kin malu

    BalasPadam
  20. kmu yg dlm link ney semua tolol? paluii? ker bodoh? atau apa? ..aku tdk mnyebelah mna2 pihak tp aq kesal dgn kmu semua .. kmu xda semangat patriotek langsung .. mhu gduh sja ..apa yg kmu dpt? mnghncurkn kesefahaman n negara? begitu .. wahai makhluk tuhan yg cetek akal .. ingatlah sikit .. d sebabkn kemelut dalaman lah owg luar msuk cmpur n mnghncurkn negara .. kmu tdk kesian kh dgn pjuang t'dhulu yg tlah mmberi kesengn hdup kpda kta pdahal hdup mreka bgai telur d hujung tanduk .. kmu neyy yg ptt keluar drpd malaysia krna mnjadi peresit kpda msyarakat .. pngumuman ok mnurut kajian sabah tdak ada pnduduk yg memg asal drpd sbh ..semua drpd pnghijrahan .. n bg bangsa cina n india maafkn sya jika kasar .. sedarlah asal usul kmu bkn d sini jd jgn lahcuba2 melaga2kn pnduduk asal d smenanjung sabah n sarawak krana d risaukn b'lakunya lg tragedi 13 meii yg mngkin gerakan kedua blyh melenyapkn bangsa asing drpd pnduduk asal malaysia.. bkn ugutan tp ingatan ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau pun pendatang dr indon ceh.. ptt indon xsuka malaya

      Padam
    2. patriotik? hahahha. . . perlu diingatkan asalnya malaysia ni sebuah perseketuan bukan satu negara. .. perseketuan malaysia adalah gabungan 4 negara asalnya. .. ahahha. .. 1.7 juta PATI tu yg bukan penduduk asal sabah. . . hahhaha. . . "bangsa asing drpd penduduk asal malaysia"? hahaha. .. statement tu menunjukkan ada asing dan ada asal. . .

      Padam
    3. hahaha.... Dia ni makhluk Tuhan sy tdak cetek akal bh... hahaha

      Padam
  21. Saya Sokong SSKM... Sekiranya Perjanjian 18 perkara untuk Sarawak & 20 perkara untuk Sabah tidak dilaksanakan, buat apa lagi Malaysia ini Diteruskan... BUBAR!!!... Biarkan Tanah Meloya Hidup Sebatang Kera Di Seberang Sana... Penjajahan Tanah Borneo (Sabah & Sarawak ) oleh Malaya Pasti Berakhir...... Bangkit kita Sabahan & Sarawakian menentang Agenda Malaya terhadap Kita.... HIDUP BORNEO!!

    BalasPadam
  22. Admin takut sebab di dia Rakyat persekutuan Tanah Melayu,mana tahu dia sejarah SS nie,bukan apa kalau SS keluar mampuslah Tanah Melayu sebab Cina menguasai mereka sekarang tapi nasib baik SS masih sokong selama 49 tahun...kalau tak????

    BalasPadam
  23. biasa lah org melayu.. dh namanya org MELAYU kan.. sekalilgi, MELATU MELAYU MELAYU.. bljr sikit psl s/s yer sblm bkata-kata bnda yg menampakkan kebodohan anda.. dh la BODOH,SOMBONG plak tu..rasist?? jgn ckp la, sebati dgn hidup sidak yaa..aku rsa la, klu diorg g pdalaman sarawak yg orgnya kulit putih melepak dtmbah lagi muka mcm cina, msti kata "org cina sarawak" mundur kan..budusss.. bsyukur la S/S still bgabung dgn korg tu.. klu x, TENGGELAM MELAYU tu, mkin hebatlah isu kaum .. puii

    BalasPadam
  24. baik kami bekerja sama dengan china sabah dari kami bekerja dengan orang malayu malaya.kerana asik asik nak meninggi ninggikan bangsa malayu sahaja dan merandakan bangsa orang lain. berhembuslah kelian malaya dari bumi sabah Sarawak termasuk pm najip tun razak itu...! Kerajaan umno bn adalah parti malayu merampas bangsa orang. Penipu perasit dan menjaja bumi sabah.

    BalasPadam
  25. LOL Doris Jones bukan orang cina lah tapi orang kadasan dusun tulen. Orang bodek kau.

    BalasPadam
  26. cina walaupun suatu ketika org asang tetapi mereka dapat berfikir lebih bijak daripada org lain. mereka punyai hati murni drpd malaya. mereka ingin orang bumi lari dari malaysia kerana jika malaya terus memerintah malaysia. Bumi sabah akan musnah bersama2 orang bumi. malaya adalah musuh sebenar sabah seperti juga filipina dan indonesia. cuma malaya sangat licik. Ingat lagi insiden Tun fuad stephen mati. Ia adalah satu konspiracy untuk menghapuskan pemimpin2 sabah yg berkobolehan dan berani menjaga rakyat bumi sabah. kini tanah sabah hampir diracuni dari pemimpin atasan hingga rakyatnya. saya harap anak muda akan bergabung dalam satu fikiran untuk menjaga hak2 kita. bukan hanya penting kan ketamakan. orang tua jgn ingat ketamakan kerana satu hari nnti generasi anda akan sia2. lihat sahaja berapa bnyk pemimpin yg sanggup memberi kerakyatan kepada warga asing. kita tidak dapat terus bertahan dlm keadaan sperti sekarang, malaya (parti2 yg korup) sangat licik penuh dengan konspirasi. mereka sangat berkuasa untuk terus menghambakan tanah sabah.

    BalasPadam
  27. Sarawakian have no cina, india, iban dayak, org ulu, org asal. Kami Sarawakian satu bangsa bukan macam Malaya. Dipecahkan kpd Melayu India dan cina, jauh sekali nama org asli disebut. Kalau kamu tetap racist ...tengok org Sabah Swakpun racist jga..pergi mampus dgn ketuanan Melayu. Sebenarnya Melayu sudah hilang du dunia. Melayu sekarang bukan jati diri Melayu dulu. Melayu dulu berselendang, bukan telekung macam hari ini. Melayu asli adalah org2 sperti Melayu Brunei dan Melayu Swak. Tiada Melayu asli diMalaya krn darah Mamak, Siam. Melayu asli datang dri Indon spt Bugis, Riau, Jawa, Sumatra.

    BalasPadam