Jumaat, 24 Ogos 2012

Rakyat Sabah meletakkan harapan yang tinggi kepada Najib

 Zubaidah Abu Bakar : NST

Konvoi kenderaan pacuan empat roda dihentikan oleh sebuah gerai tepi jalan berhampiran Tibow, 250km dari Kota Kinabalu, untuk meminta arahan kepada Lembangan Maliau, kawasan pemuliharaan dalam pelan jangka panjang pengurusan Yayasan Sabah hutan. 

Ahli pasukan menyaksikan apa-apa yang luar biasa di gerai. Tetapi apa yang geli hati mereka telah melihat orang-orang yang melarikan diri dari pondok di belakang gerai, dipercayai menjadi rumah pekerja di ladang-ladang dan kilang papan berdekatan. 

Seorang anggota pasukan berkata kejadian itu berlaku beberapa ketika dalam tahun 2002 semasa Ops Nyah Bersepadu, operasi bersepadu untuk mengelakkan pendatang tanpa izin.  

Mereka yang melarikan diri mungkin fikir pihak berkuasa telah memburu mereka sejak salah satu kenderaan dalam konvoi adalah berwarna biru, sama seperti polis. 

Di Kota Kinabalu hari ini, ia tidak sukar bagi pribumi Sabah untuk mengenal pasti asing di kalangan orang ramai. Hanya memerhati dan mendengar kepada orang-orang yang menjual dan membeli produk di pasar basah atau mereka yang menunggu untuk bot-bot untuk membawa mereka ke Pulau Gaya.  

Ini boleh asing telah memasuki Sabah secara sah atau sebaliknya, tetapi kemungkinannya adalah bahawa mereka adalah keturunan pendatang dan pelarian yang telah hidup semua kehidupan mereka di negeri ini. 
Untuk masa yang panjang, penduduk tempatan telah mendakwa bahawa Sabah adalah penuh dengan berjuta-juta pekerja tanpa izin.  

Masalah pendatang haram telah digambarkan dalam setiap pilihan raya di negeri ini sejak tahun 1970-an, dengan dakwaan warga asing yang mendapat kewarganegaraan melalui cara yang meragukan kutukan politik Sabah selama bertahun-tahun. 

Ia adalah pengetahuan umum bahawa seorang penyokong bekas Parti Bersatu Sabah (PBS), Chong Eng Leong, kini anggota Parti Keadilan Rakyat, telah mendapat Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu untuk membatalkan pilihan raya 1998 Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee untuk kerusi DUN Likas kerana pendatang haram telah mengundi untuknya. 

Dengan sejarah lalu seberat begitu banyak terhadap iklim politik sekarang, suruhanjaya diraja siasatan (RCI) mengenai pendatang adalah perlu untuk kebaikan Sabah.

Sabah berasaskan Barisan Nasional parti seperti PBS dan United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko) gembira bahawa siasatan lama dicari untuk mereka ke negeri kebanjiran pendatang akhirnya membuahkan hasil apabila kabinet persekutuan meluluskan RCI pada Feb 8. 

Hujung minggu pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak penyiasatan menyapu telah memenuhi keperluan untuk menangani isu yang melanda Sabah. 

Terma rujukan siasatan itu akan mengambil lima orang pasukan penyiasat, yang diketuai oleh Tan Sri Steve Lip Kiong Shim, bekas ketua hakim Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak, kembali ke tahun 1970 apabila beribu-ribu rakyat Filipina telah melarikan diri pertempuran antara yang pemisah Moro Nastional Liberation Front dan kerajaan Filipina di selatan Filipina. 

Keperluan untuk inisiatif telah secara konsisten dibangkitkan oleh pihak BN Sabah berasaskan, dan sering digunakan oleh pembangkang untuk melemahkan usaha kerajaan menangani isu pendatang tanpa izin dan mendapat sokongan popular. 

Pengumuman Najib terma rujukan RCI telah disambut disambut oleh rakyat Sabah. Kepada ramai, Kerajaan Persekutuan telah mendengar kepada rakyat dan komited untuk menyelesaikan isu ini, walaupun pada risiko yang membabitkan pegawai-pegawai kerajaan pada masa dalam soalan. 

Dengan membentuk RCI, BN telah meningkatkan imejnya di mata rakyat Sabah yang mahu masalah pendatang haram diselesaikan seberapa segera yang praktik.  

Ramai juga mahu penemuan RCI akan dibuat awam sebelum pilihan raya umum akan datang di tengah-tengah dakwaan bahawa pendatang tanpa izin telah memasuki daftar pemilih. 

Rakyat Sabah mahu tahu sama ada ia adalah benar bahawa satu juta warga asing telah menjadi warganegara Malaysia melalui pintu belakang, bengkak penduduk Sabah sebanyak satu pertiga. 

Pemimpin Pakatan Rakyat, seperti yang dijangkakan, telah enggan untuk memberi RCI manfaat keraguan dengan membenarkan ia untuk melakukan kerja terlebih dahulu sebelum menyerang dari semua sudut.

Mempunyai politik BN akhir-akhir ini melonjak kapal, memetik, antara lain, rasa tidak puas hati mereka dengan kelewatan kerajaan pada RCI. Pas Belia Sabah telah diminta untuk kemasukan tiga yang lain dalam panel siasatan: 

Chong, Mutalib Muhd ​​Daud, yang telah menulis beberapa buah buku mengenai isu itu, dan Tan Sri Simon Sipuan, yang mengkaji subjek apabila dia adalah naib pengerusi Manusia Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia. 

Walaupun tuntutan pembangkang, ia adalah pemimpin BN Sabah yang layak kredit. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman harus dipuji untuk menubuhkan jawatan kuasa Sabah BN pada kewarganegaraan, yang berkhidmat sebagai pemangkin untuk RCI.  

Jawatan kuasa, yang diketuai oleh Presiden PBS Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, telah disuarakan dan dirangka draf terma rujukan RCI, kebanyakan yang telah diterima pakai oleh Kerajaan Persekutuan. 

Majoriti rakyat Sabah berkongsi iman ketua menteri mereka dalam Najib, bahawa dia bermaksud perniagaan dalam berurusan dengan isu lama pendatang tanpa izin dan mempunyai kepentingan terbaik orang-orang di tengah-tengah.  

Mereka tahu bahawa Najib menjangka tidak kurang daripada siasatan yang akan dijalankan dengan objektif dan menganggap semua keterangan, testimoni dan norma-norma undang-undang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan