Selasa, 27 Disember 2011

Karpal bertindak betul dan Ram harus bertaubat



BUTTERWORTH, - Pengerusi DAP kebangsaan, Karpal Singh berkata Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang P. Ramasamy perlu membuat permohonan maaf secara terbuka untuk dilaporkan melabel beliau sebagai "Godfather", dan harus menghormati pemimpin veteran.

Karpal berkata tanpa pemimpin-pemimpin veteran yang telah berjuang dan mengorbankan masa dan sumber mereka untuk membina parti, DAP pasti tidak berada dalam kedudukan sekarang.

"Siapa yang membina DAP? Pemimpin veteran telah membina parti dan tiada siapa harus lupa pengorbanan pemimpin-pemimpin ini. Pemimpin-pemimpin yang hadir tidak akan apa yang mereka kini tanpa pengorbanan yang dibuat oleh veteran, "katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada konvensyen DAP Pulau Pinang tahunan, di sini hari ini. Kritikan Karpal' terhadap Ramasamy telah menyebabkan kekecohan ringkas di kalangan penyokong-penyokong Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, tetapi keadaan itu dibawa di bawah kawalan tidak lama selepas.

Karpal juga berpaling konvensyen itu sebagai platform untuk beliau mengkritik Ramasamy untuk melabel beliau sebagai "Godfather".

"Godfather menggambarkan imej kumpulan mafia, manakala DAP tidak pernah mempunyai dibiarkan mafia, "katanya.

Di samping itu, Karpal juga mengkritik Ramasamy untuk menyertai parti itu dan cuba untuk "melakukan sesuatu dengan cara sendiri''.

"Tiada siapa yang boleh menjadi panglima perang dalam DAP, termasuk Ramasamy dengan cuba menamakan calon-calon pilihan raya itu, "katanya.

Terdahulu, Ramasamy, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Perai, telah dilaporkan kepada telah diumumkan pada satu majlis baru-baru ini bahawa beliau dan tiga calon wanita India akan bertanding dalam pilihan raya umum ke-13.

Selepas itu, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, mengeluarkan amaran kepada Ramasamy tidak mengumumkan kawan-kawan rapat sebagai calon-calon.

- BERNAMA

TM-NOTES;

TM bersetuju dengan kenyataan Karpal Singh bahawa orang baru mesti menghormati orang lama yang sudah lama berjuang dalam parti. Tanpa orang lama yang bermati-matian berjuang tahu susah dan senang untuk mempertahankan parti untuk sekian lama.

Datang orang baru seperti Prof Dr Ramasamy dengan mudah saja cuba untuk menyingkirkan orang lama dengan cara yang tidak bertamadun.

Adalah menjadi satu kesalahan dalam mana-mana parti bertindak secara emosi seperti membuat demo murahan menuntut Karpal Singh berundur kononnya sudah lama dan lebih teruk apabila melabelkan Karpal sebagai Godfather yang sama dengan samseng Italy yang hati kering dan sanggup membunuh anak menantu jika mendapat arahan atasan.

Dr Ramasamy harus sedar kesilapan besar yang dilakukan dalam agenda politik sukuan atau perkauman. Ram cuba memperjuangkan kaum India dan cuba menguasai parti terutama di Pulau Pinang mengikut cara tersendiri.

Ram juga dilihat cuba untuk mengingkirkan kaum Cina dalam politik yang kononnya bebas perkauman. Atasa alasan ini lah Ram cuba menyenaraikan rakan-rakan India dan kroninya sebagai winable candidate tanpa merujuk kepada pihak atasan.

Ram dilihat sebagai orang baru yang cuba merampas kuasa secara rakus tanpa melalui hukum yang sebenarnya. Ram patut dipecat sahaja daripada Timbalan Ketua Menteri dan dipecat dari parti.

Cara Ramasamy berpolitik dilihat mempunyai persamaan seperti Anwar Ibrahim. Anwar juga cuba menjatuhkan Tun Mahathir dengan mengkritik hebat Tun Mahathir yang ketika itu adalah Presiden Umno dengan label bapa kronisme.

Anwar sabotaj ekonomi negara dengan membiarkan nilai matawang jatuh teruk tanpa sebarang usaha untuk memulihkannya. Malah Anwar membawa bossnya Presiden IMF dan cuba mempengaruhi Tun Mahathir untuk menandatangani pakej pinjaman oleh IMF.

Jika Ram melabelkan Karpal sebagai Godfather, Anwar pula melabelkan Tun Mahathir sebagai Maha Firaun, Maha  Zalim dan sebagainya.

Ramasamy adalah ahli akademik dan sudah tentu mempunyai hubungan yang akrab dengan Anwar, jadi tidak mustahil Rama adalah orang Anwar dalam Dap, sama seperti pemimpin Pas seperti Husam Musa, Mat Sabu, dan lain-lain adalah dari kem penyokong Anwar.

Sekian/.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan