Ahad, 25 Disember 2011

Artikel 153 membuli agama lain?

SUBANG JAYA, 24 Dis (Bernama) - Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan adalah serupa dengan "membuli" jika ia hanya melindungi hak-hak satu kumpulan, pemimpin gereja atas Reverend Dr Eu Hong Seng berkata hari ini.

The National Evangelical Christian Fellowship (NECF) pengerusi berkata hak-hak dalam mana-mana negara tidak boleh diteliti dalam vakum.

"Saya fikir kita perlu bercakap tentang hak-hak orang lain juga di bawah perkara 153.

"Apabila kita bercakap mengenai hak-hak hanya satu kumpulan, jika boleh saya mencadangkan, yang membuli," katanya (gambar) berkata di Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) Krismas hi-tea di sini di Bait Suci Injil Penuh.

Acara tahunan itu dihadiri oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, MCA Loh Seng Kok, DAP, Hannah Yeoh, PKR Chua Tian Chang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Terhormat berkata pembinaan negara mesti kolektif dan untuk bekerja, ia akan termasuk hak-hak semua orang, termasuk Timur dan rakyat Malaysia Barat, India, Cina, Aslis Orang, Melayu, Sikh dan pribumi.

Eu berkata bahawa demokrasi yang digunakan untuk bermakna wakil-wakil rakyat untuk berkhidmat kepada rakyat.

"Hari ini, demokrasi Malaysia bermakna wakil rakyat boleh mengancam rakyat dan melarikan diri dengannya.

"Ini tidak perlu begitu, dan kita, orang-orang buku, tidak takut untuk berkata demikian," kata Eu.

Pemimpin Kristian sebelum ini lantang bersuara mengenai kontroversi sekitar serbuan di Damansara Utama Methodist Church (DUMC) pada 3 Ogos.

Dia telah berulang kali menegaskan bahawa tidak apa-apa bukti yang konkrit proselytisation, seperti yang dituntut oleh pihak-pihak tertentu.

Serbuan perbalahan meningkat konflik agama antara Islam dan Kristian di negara ini, dengan akhbar-akhbar Melayu menonjolkan dakwaan Kristian yang cuba untuk menukarkan umat Islam melalui kerja-kerja kebajikan.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan