Khamis, 22 Disember 2011
Tukar kereta dan beli rumah baru
Nampaknya dalam poll yang dibuat dalam blog TM pun ramai kakitangan yang bersetuju untuk memilih gaji baru.
Jika begitu gagal lagi lah tuduhan pembangkang menyatakan gaji baru tidak adil dan tidak betul kerana golongan atas naik 100 % dan bawahan hanya 10% . Sila layari jpa.gov.my
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Anwar Ibrahim Memang Pembohong
Dok2 sibuk kerja dipejabat nie... kepala aku pening bukan sebab sakit sebab golongan2 tertentu nie asyik borak nak tukar kereta..hahahaha pasal ape? pasal dapat bonus kerajaan...bonus sebat jer tetapi duk mengutuk2 tue mmg tak lekang kat mulut.. kerajaan kejam la macam2 lagi lah..kalo gred 17 aku percayalah..nie dah gred 44..walao wei..hahahaha
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Kondo RM 10 juta di Singapore?
Rafizi Ramlee terus menjadi hero Anwar Ibrahim dengan pendedahan mereka di Malaysiakini dan yahoo news kononnya keluarga Shahrizat memiliki kondo mewah di Singapura yang berharga RM 10 juta.
Katanya ia adalah hasil wang RM 250 juta yang diberikan oleh kerajaan untuk menjayakan projek NFC.
Rafizi sepatutmya buat laporan polis dan lapor kepada SPRM, biar mereka siasat. bukan pukul canang dalam sidang media dan duduk diam.
Jika benar keluarga Kak Ijat membeli kondo berjuta pun apakah itu satu kesalahan sebab keluarga mereka mampu.
Harap Rafizi kalau berani sila dedahkan berapa buah pula condo milik Anwar yang banyak dikaitkan dalam kes liwat dan seks dengan isteri orang tahun 1997 dahulu.
Siasat juga rumah agam milik Saifuddin Nasation di Autralia dan dedahkan juga berapa harga rumah agam milik Saifuddin di Kelantan yang besar bagaikan istana.
Mengenai condo di Singapore tu, kita boleh tabek lah kepada spy labu PKR kerana berjaya masuk ke dalam rumah dan ambil gambar.
Apa pula reaksi Omar bila berjumpa PM hari ini?
SBPA - Premier groups 100% increase,while management/support group only 10% hike...
| Datuk Omar |
More than 1.4 million civil servants are seeing red over the government’s new remuneration scheme referred to as Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).
Cuepacs president Omar Osman (left) said that the civil servants unanimously objected to the SBPA scheme, citing it as unfair.
The Cuepacs leader, who is expected to meet Prime Minister Najib Razak, hopes to get an explanation about the proposed salary adjustments of between 7 percent and 13 percent as the Public Services Department (PSD) had never consulted Cuepacs on this matter.
Omar said the Dec 30 deadline for the SBPA offer letters was too short and any pressure applied by superiors on civil servants to support the option would be unfair.
He wanted the 1.4 million civil servants to get the best deal from the SBPA and urged them not to sign the option until Cuepacs meets Najib.
The unhappiness among the civil servants is because the Support Group (known as Pelaksana), who are largely Cuepacs members, feels that their interests had not been considered and therefore they are getting a raw deal of only one increment.
Most of the senior civil servants who had served and contributed for a long period have now lost out because there is an anomaly in their salary scale compared to their juniors.
Comments from civil servants in Cuepacs’ blog have been very critical of the PSD proposal to implement the SBPA. If implemented, the scheme would damage the reputation of the ruling government and they may have to face the wrath of the civil servants at the ballot box.
In one of the many comments, a Cuepacs member said a select group of civil servants (minority) in the premier and Jusa group are expected to gain a 100 percent increase in their basic salary, whereas the majority in the professional and management group as well as the support group will only benefit by a meagre 10 percent increase.
The minority group is also given office cars with full maintenance by the government, involving all costs related to petrol, tolls and utilities, whereas the majority will have to foot these expenses from their own salaries.
Another civil servant stated that the minority at the top only directs others to work and that the majority are the actual implementers, but this support group gets the raw end of the deal.
Exit policy comes under fire
On Sunday, Omar said that he was willing to negotiate over its stance to advise civil servants not to sign offer letters for the SBPA if, among others, the exit policy (retirement) is removed.
However, he said for now, he would advise staff not to rush into signing up for the SBPA because it would not benefit them.
“If they are worried that this will affect their pay rise come January, remember that the difference can be addressed through backdated pay,” he said after a briefing to its committee members on the new scheme on Sunday.
Under the new scheme, non-performing staff will be asked to leave under the exit policy if they fail to achieve more than 70 points for three consecutive years in their assessment.
Meanwhile, Public Services Department director-general Abu Bakar Abdullah said that no one would be victimised under the SBPA.
Four days ago, Abu Bakar said that an independent panel would conduct a reassessment of those who fell below the 70 benchmark when they were assessed next year.
He pointed out that only those with a history of poor work conduct and performance faced the “exit risk” and the move would make the service more efficient and productive.
source:malaysiakini
TM_note;
Untuk muat turun maklumat mengenai SBPA sila layari laman web SBPA @ jpa.gov.my
Mengenai kontroversi markah 70 peratus tu bukan lah besar sangat, jika seorang kakitangan yang mendapat 70 markah untuk 3 tahun berturut-turut baru lah ia boleh dipersarakan. Lagi pun syarat yang dikenakan oleh majikan, setiap kakitangan yang mendapat 70 akan dipanggil oleh ketua jabatan untuk proses kaunseling dan nasihat supaya berubah.
Rabu, 21 Disember 2011
Zambry: MIC Agrees To Swap Pasir Panjang Seat With Umno ?
"It has already been agreed by MIC," he told reporters after chairing the weekly state executive council meeting at his office here, Wednesday.
However, he declined to disclose which of Umno's seats would be traded with MIC.
Before this, there had been calls by grassroot leaders for both parties to swap seats as Pasir Panjang is a predominantly-Malay area.
In the 2008 general election, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin of Pas defeated BN candidate Datuk Dr S. Vasan by a 4,474-vote majority.
Zambry also said that Perak BN had started identifying potential candidates for the coming 13th general election, and putting them on the ground.
"I think the areas concerned can already feel the presence of these new potential candidates," he added.
Zambry said the state BN had also laid out its plans and strategies to face the general election, with focus on seats which were lost marginally to the opposition as well as those traditionally belonging to BN.
On members of the Solidariti Mahasiswa Malaysia bringing down a flag bearing the image of the prime minister during a protest against the Universities and University Colleges Act recently, he said the student movement should apologise to Datuk Seri Najib Tun Razak as the action was disrespectful and uncivilised.
"Although my stand is that students' freedom of expression should not be curtailed, their views should be constructive and expressed in a civil manner," he said.
-- BERNAMA
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Pihak UiTM komen tentang SMM
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Laporan Polis Mahasiswa USM terhadap SMM yg turunkan bendera
Tindakan menurunkan bendera Umno yang mempunyai gambar Presiden Umno dianggap satu tindakan yang salah dan biadap.
20111219 Gayung Pusaka - Cikgu Majid
Cikgu Majid belasah Anwar Ibrahim dalam ucapan perasmian Seni Silat Gayung Pusaka. Cikgu Majid ini tak berapa gemar dengan Anwar tetapi dialah yang terhegeh-hegeh nak datang dan merasmikan program tersebut.
AkhIrnya Datuk Shariff Jajang bebas.
Pembangkang mungkin menuduh mahkamah milik Umno dengan keputusan ini tetapi mereka lupa Lim Guan Eng menang saman dengan Utusan RM 200 ribu menunjukkan mahkamah milik siapa pula?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Datuk Dr Hassan Ali
Siapa musuh nombor 1dan pembunuh Dr Hasan Ali? Jawapannya ialah Anwar Ibrahim.
Ingat apabila Dr Hasan dah masuk Pas dan bersama Pakatan Rakyat segala dengki khianat Anwar terhadap Hasan Ali akan selesai begitu sahaja. Rupa-rupanya dendam Anwar tidak pernah berakhir. Samalah dengan dendam beliau terhadap Tun Dr Mahathir.
Jika sewaktu Dr Hasan menjadi motivator dan semasa membuka Summer Camp di Hulu Langat, Anwar telah menggunakan Pusat Islam [kini Jakim] untuk memerangi Dr Hasan. Anwar sanggup buat program sampai ke Langkawi semata-mata untuk membunuh Dr Hasan Ali.
Akhirnya satu Malaya, pemimpin-pemimpin masyarakat tidak lagi menjemput Dr Hasan Ali untuk hadir dalam ceramah dan majlis forum perdana. Anwar juga sabotaj kem motivasi melalui pejabat tanah dan galian Selangor.
Kasihan melihat Dr Hasan Ali ketika itu. Seperti biasa kejatuhan Dr Hasan adalah peluang yang baik buat PAS. Akhirnya Dr Hasan menyertai Pas dan beliau dijadikan ikon atau giant killer oleh Pas ketika itu.
Dr Hasan berjaya menjadi Ahli Parlimen Pas Parit Buntar dan selepas itu beliau ditendang ke Selangor untuk bertanding dibeberapa kawasan yang Pas tidak yakin menang, dengan meletakkan Dr Hasan Ali kerusi itu menjadi milik Pas.
Yang dikatakan sebagai bola ialah kerusi yang dimenangi oleh Dr Hasan Ali akan diambil alih oleh orang yang pure Pas.
Kali ini Dr Hasan Ali dilihat cukup tegas dengan Islam dan ini menjadi ancaman buat Pas dan Dap serta Anwar Ibrahim.
Otai Pas lebih sayang kepada Dap berbanding Dr Hasan Ali. Pas juga sayang kepada Anwar Ibrahim. Apa lah sangat yang ada pada Dr Hasan Ali. Pas perlu lebih sayang kepada Dap dan Anwar Ibrahim.
Pas terpaksa menolak Islam dan memilih politik dan dengan itu Dr Hasan Ali yang terlalu Islam perlu diketepikan demi kelangsungan masa depan politik Pas. Hari ini Dr Hasan ditunjukkan jalan keluar dalam bahasa yang lembut dan halus.
Kelmarin kita lihat di tv, Khalid Gereja dan Dr Rani buat sidang media tetapi hanya setakat menegakkan benang basah dan cuba untuk menyelamatkan Dr Hasan. Hey ! Khalid dan Dr Rani. " Lu sapa mahu cakap fasal Dr Hasan Ali, siapa dulu yang makan garam dalam Pas ?"
Akhir kata elok lah jika Datuk Dr Hasan Ali meninggal Pas kerana perjuangan Pas hari ini bukan lagi berkhiblatkan Islam. Pas hari ini sanggup berkawan dengan setan, sanggup menjual agama, sanggup menghina nabi, sanggup mempermainkan Quran dan Hadis, Pas sebenarnya adalah sesat dan terkeluar daripada Islam
MALAYSIA’S WORLD BANK LOANS
Wednesday, December 21, 2011 at 6:36am
1.The accusation that I wrote to the World Bank asking for loans is baseless. But Malaysia had been borrowing project loans from the World Bank since 1958.
2.The last negotiations for the loans were made in 1997. These were for projects in:
a)Education sector USD 244 million
b)Social sector USD 60million
c)Technical sector USD100million
3.The currency crisis also began in 1997. Naturally the loans were not approved until 1999 when the crisis was over. The usual sequence is for application for a loan to be made, followed by negotiations. Approval would be given by the bank later.
4.The World Bank wanted Malaysia to request for loans to tide over the crisis like the other countries affected by currency trading. The loans would be conditional upon Malaysia following IMF advice on economic management. It is well-known that Malaysia refused to seek IMF or World Bank help because the so-called help would worsen the financial situation. Instead, in 1998 Malaysia imposed currency control which helped it to recover.
5.In June 1998 (before currency control and while Anwar was still Minister of Finance) a loan for USD 300 million was signed with the World Bank for;
a)Fund for Food Programme
b)Higher Education Loan Fund
c)Microcredit Programme
6.By 31st March 1999 a loan of USD 100 million was signed for Technical Assistance and for overcoming Y2K problems. However, this loan was stopped after drawing down USD 11.94 million.
7.Of the USD 244 million Education Project which was approved in March 1999, payment was ordered to be stopped after USD 216.7 million was drawn down.
8.Of the Social Sector loan of USD 60 million, approved in March 1999, only USD 600,000 was drawn down before it was stopped.
9.As the whole world knows Anwar was reported in the press and foreign magazines for implementing the IMF policy without the IMF loans. He raised interest rates, reduced the period for declaring loans non-performing from 6 months to 3 months, reduced budget allocation to ministries so as to achieve a budget surplus etc.
10.Although he did not oppose currency controls, his appointees as Governor and Deputy Governor of Bank Negara refused to implement the policy and resigned. Tan Sri Zeti was then appointed as Governor of Bank Negara Malaysia.
11.As stated above, Malaysia stopped the draw down on loans negotiated with the World Bank in 1997 and June 1998. This did not stop Malaysia from recovering from the crisis.
12.At no time did I write a letter or verbally request for loans from the World Bank. If Anwar can show evidence that I did, he should. Failing that he should swear on the Quran in a mosque that he knows what he says is true. I am prepared to swear that I never asked for loans from the World Bank.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Selasa, 20 Disember 2011
Aziz Bari Pendeta Guru?
Hari ini Aziz Bari tiada lagi di UIA tetapi pengaruh dan mazhabnya tetap berkembang. sudah tentu di dalam UIA mungkin ada lagi 10 atau 100 Aziz Bari. Ini yang perlu diawasi. Bagi Aziz Bari tahniah diucapkan kerana kini anda tidak lagi makan gaji dengan kerajaan. Anda bebas sekarang, bagaimana yang lain?
Selamat Tinggal Prof Aziz Bari!
Muhammad Kamil Abdul Munim, UIAM
Saya terkenang akan peristiwa ketika peghujung semester yang lalu, saya dan rakan-rakan sibuk untuk mendaftar subjek bagi semester ini. Saya dan beberapa rakan beruntung kerana berjaya mendaftar subjek Undang-Undang Perlembagaan atau Constitutional Law bersama Prof Aziz Bari (gambar). Beberapa rakan yang lain tidak berjaya disebabkan oleh timetable clash dan kuota yang sudah penuh.
Sosok ini jarang dilihat berlegar di sekitar fakulti. Hanya nama sahaja yang kerap didengari. Menjadi anak didik beliau adalah satu peluang yang dinantikan.
Sosok ini sangat cool. Masuk ke kelas lenggang kangkung tetapi tidak kangkung. Hanya sehelai kertas dan marker pen ditangan. Tidak ada attendance list. Apa yang menarik ialah pelajar berbondong bondong hadir ke bilik kuliyah walaupun kuliyah bermula jam 8 pagi. Beliau mampu menarik pelajar untuk ke bilik kuliyah tanpa menjadikan rekod kehadiran sebagai ugutan.
Beliau memiliki aura tersendiri.
Selepas isu rampasan kuasa di negeri Perak, nama beliau sekali lagi menjadi perbualan masyarakat dalam isu JAIS di Selangor.
Peranan sebagai ahli akademik dinafikan kerana memberikan pandangan akademik yang telus dan benar. Dosa kali ini cukup besar. Aziz Bari perlu dikekang.
Dosa-dosa ini direka khas untuk kepentingan pihak tertentu yang menganggap diri mereka ma’sum sehingga tidak boleh ditegur. Mujur mereka hidup di akhir zaman. Kalau di zaman sebelum kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, keangkuhan dan ketakabburan mereka ini akan dibayar cash oleh yang Maha Takabbur. Kisah Fir’aun, Haman, Namrud, Qarun dipandang enteng ataupun tidak pernah ambil tahu. Kasihan dengan kejahilan mereka.
Prof Aziz Bari letak jawatan
Kini Prof Aziz Bari hanya menunggu akan berakhirnya semester ini untuk ‘angkat kaki’ dari UIA. Hasrat ini dinyatakan oleh beliau sendiri. Bukan kerana diarah untuk berbuat demikian tetapi atas dasar ‘belas kasihan’ terhadap pihak pengurusan UIA yang saban hari semacam didesak oleh campur tangan luar. Khabar anginnya pihak istana juga datang ‘melawat’ UIA.
Beliau dilihat sebagai bebanan ataupun liability kepada pentadbiran UIA. Ada juga ibu bapa yang datang mengadu kepada pihak kuliyah atas alasan anak mereka tidak faham tentang apa yang diajar oleh Prof Aziz Bari ketika dalam kuliyah (selama 22 tahun beliau mengajar ini kali pertama laporan sebegini dibuat).
Tindakan ini seakan desakan yang dilakukan secara tidak langsung atau impliedly supaya beliau ‘berambus’ segera dari UIA. Tiada alasan untuk memecat beliau. Justeru modus operandi yang berbeza mesti diguna pakai. Kesan daripada itu, sedikit sebanyak kebebasan beliau sebagai ahli akademik disekat. Oleh itu, meninggalkan UIA mungkin jalan terbaik.
Sehingga kini ramai pelajar yang tertanya tanya dimanakah kenyataan beliau yang telah mencalar imej universiti. Persepsi pelajar ialah di sana mungkin ada campur tangan politik. Persepsi pelajar ialah mungin rektor patut berundur. Persepsi pelajar ialah universiti bukan lagi universiti. Pihak pentadbiran dilihat seolah olah bersekongkol dalam usaha untuk mengekang beliau. Kadang kadang dilihat flip flop dan play safe dalam memberi kenyataan.
Universiti sebagai wadah atau medan percambahan dan pertempuran ilmu kini seolah-olah telah menjadi medan untuk memuja dan mengampu. Persepsi pelajar ialah kenapa rektor perlu takut? Jika beliau dianiayai oleh tangan ghaib ribuan pelajar UIA akan bersama beliau atas dasar kebenaran.
Hasrat untuk memperbaiki kedudukan institusi pengajian tinggi di negara ini dan juga hasrat untuk mencapai status seperti Oxford dan Harvard yang sering dilaungkan itu hanyalah idea bodoh dan retorik semata-mata andai kata sistem dan amalan yang dibudayakan ini masih dikekalkan demi manjaga kepentingan bapak-bapak yang sedang berkuasa.
Kesannya, akibat hujah tidak dapat dibalas dengan hujah, Prof Aziz Bari menjadi mangsa. Kehilangan beliau adalah satu kerugian yang amat besar kepada universiti. Selamat maju jaya saya ucapkan kepada Prof Aziz. Saya berbangga menjadi batch terakhir beliau. Sumbangan dan jasa beliau akan terus dikenang. Semangat itu tidak pernah luntur dan akan dibawa bersama. Berjayalah di medan tempur yang lain dengan satu tujuan iaitu untuk merencana perubahan menyeluruh dan bersekutu.
In Aziz Bari We Trus
AZIZ BARI PENDETA GURU? LAWAK LAWAK
SBPA ATAU SSM
Perkara ini jika tidak dijelaskan betul-betul ia akan menjadi modal pembangkang untuk meraih undi bagi pilihan raya akan datang.
Hari ini TM bertemu dengan seorang kakitangan kerajaan untuk bertanyakan pendapat mereka. Hasil respons yang diterima ramai bersetuju dengan sistem yang baru, mereka mengibaratkan jika dahulu kita diberi sebuah kereta kancil kini kita ditawarkan sebuah Myvi baru sudah tentu lagi best.
Antara kebaikan yang disebut tadi ialah jika seorang kakitangan ingin berhenti dan bekerja dengan pihak swasta untuk beberapa tahun dan kemudian kembali ke dalam jawatan dan tidak hilang senioriti dalam perjawatan. Banyak lagi faedah yang disebut oleh pegawai tersebut.
Beliau juga berharap agar semua kakitangan kerajaan menerima dahulu tawaran tersebut, adalah amat rugi jika menolak tawaran tersebut.
ANWAR IBRAHIM “UNTUK APA BERSUMPAH” SEBAB SAYA MEMANG BENAR BERBOHONG.
Apabila PKR membuat pendedahan berhubung tiga dokumen yang kononnya menunjukkan bukti Mahathir telah menulis surat memohon bantuan daripada Bank Dunia, maka sekalian penyokong Pakatan bertempik sorak. Kata mereka, Mahathir sudah terkena. Mahathir telah dibuktikan menipu dan kata mereka lagi Anwar telah berjaya CHECKMATE Mahathir.
Namun dalam banyak-banyak 'keseronokan' yang dipamerkan oleh sekalian penyokong Anwar Ibrahim, ada satu 'adegan' yang amat menarik perhatian. Saranan agar Tun Mahathir bersumpah laknat untuk menafikan kewujudan ketiga-tiga dokumen berkenaan sememangnya amat melucukan.
Tun Mahathir dalam kenyataannya meragui ketulenan dokumen berkenaan. Apatah lagi, dokumen tersebut dikeluarkan pada saat Anwar Ibrahim sedang meniti hari-hari terakhir sebagai seorang yang bebas.
Dalam sepanjang sejarah Anwar Ibrahim dan PKR, tidak ada satu perkara pun yang tulen membabitkan mereka. Anwar Ibrahim dan mata lebamnya, merupakan satu lakonan meminta simpati. Anwar Ibrahim, arsenik dan virus HIV-AIDS, merupakan pembohongan paling besar. Anwar Ibrahim dengan tengkuk berbalut dan wajah orang yang sudah nazak dihambat sakratul maut pada BERSIH 2.0 walaupun dia sekadar melanggar pintu kaca, merupakan lakonan yang memalukan Anwar Ibrahim sendiri. Dan Anwar Ibrahim dengan gas pemedih mata yang kononnya disasarkan untuk membunuhnya, merupakan cerita dongeng untuk tidur yang nyenyak.
Sekarang, Anwar menerusi budaknya yang bernama Rafizi Ramli mengeluarkan tiga dokumen tersebut, dan penyokong Anwar meminta agar Tun Mahathir bersumpah laknat menafikan ketiga-tiga dokumen berkenaan?
Sepatutnya bukan Tun Mahathir yang bersumpah laknat menafikan ketulenan dokumen tersebut, sebaliknya pihak yang mengeluarkannya. Sepatutnya bukan Tun Mahathir yang diminta membuktikan ketulenan dokumen itu, sebaliknya orang yang mengeluarkannya kerana mereka sudah terbiasa melakukan penipuan dan REVERSED PSYCHOLOGY sepertimana yang didakwa terhadap Tun Mahathir.
Apatah lagi, cubaan mereka untuk mengelirukan PINJAMAN BANK DUNIA dengan RESCUE PACKAGE IMF sangat jelas, terutama untuk membantu Anwar Ibrahim yang sememangnya diketahui memuji-muji pakej penjajahan IMF pada tahun 1997 yang kemudian ditolak bulat-bulat oleh Mahathir, sekaligus mengeluarkan Malaysia daripada kemelut serangan penyangak matawang dan menghumban Anwar Ibrahim ke dalam peti sejuk sekalipun jawatan yang dipegangnya pada waktu itu adalah Menteri Kewangan.
Heret tangan Anwar Ibrahim dan paksa dia bersumpah laknat untuk memperakui ketulenan dokumen berkenaan. Apa yang susahnya untuk memperakui ketulenan dokumen tersebut menerusi sumpah laknat, berbanding JAM OMEGA yang sehingga kini belum dipertontonkan kepada awam. Sumpah laknat itu jauh lebih mudah berbanding sumpah laknat menafikan dirinya di dalam video seks yang cuba diuar-uarkan sebagai video seks Anwar yang tidak dipercayai oleh rakyat Malaysia.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Bon Jovi meninggal dunia
http://wp.me/p24wE4-9
Rockstar Jon Bon Jovi (John Francis Bongiovi, Jr) was pronounced dead today after paramedics found him in a coma at his Empress Hotel, city and law enforcement of Asbury Park, NJ sources told The T...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Jom sokong PM
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Sedih bila mengenanggkan nasib keluarga Adam
Bapa Adam Adli hanya seorang pekerja KTM. Keluarganya menyewa rumah kampung di Permatang Bertam, Kepala Batas...
Sudah tentulah Adam anak harapan kepada keluarga pekerja KTM tetapi dengan perbuatan anaknya yang tiba-tiba menjadi berita utama sikit sebanyak telah memalukan keluarga dan paling menyedihkan apabila mengenangkan masa depan yang gelap untuk Adam.
Adam mungkin dibuang dari UPSI dan tidak lagi layak untuk berada dalam mana-mana IPT Awam dan mungkin akan kembali ke kampung sebagai tukang sepak kertas.
Sedih bila membayangkan air mata ibunya yang akan mengalir kerana sedih dan malu mengenangkan perbuatan anaknya.
Ayahnya mungkin akan mendapat penyakit kemurungan apabila mengenang nasib anaknya yang menjadi sandaran dihari tua kini berkecai umpama kaca yang jatuh ke tanah dan pecah berderai.
Atau memang Adam jenis anak rintik bapa borek kerana emak bapaknya adalah penyokong tegar pakatan.
GAJI CIKGU DG 41 DALAM SISTEM SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Ok..mula-mula keluarkan dulu maklumat dalam bajet tu..
1. Gaji Maksimum DG 48 = RM 8710.00
2. Kenaikan Gaji = 7 - 13 %
3. Sistem Gaji Sebaris.
4. Mata Gaji akan dipanjangkan.
5. Kenaikan tahunan RM 80 - RM 360
Lepas tu cuba analisa gaji DG 48 dalam SSM pulak...
1. Gaji DG 48 P1T1 = RM 4355.00
2. Ada 2 tangga gaji iaitu P1 dan P2
3. Kenaikan Tahunan maksimum gred pada T8
4. Kenaikan Tahunan antara P1T1 dan P1T2= RM 203.16
Berpandukan data tu, so kita akan dapat..
Tn = a + (n-1) d
8710.00 = 4659.85 + (16 -1) d
d = 8710.00 - 4659.85 / 15
d = 270.01
Maka kenaikan tahunan bagi gred DG 48 dalam SBPA adalah RM 270.01
Sekarang cuba kita analisis gaji DG 41 SSM pulak..
b = beza kenaikan tahunan DG 41 dan DG 48
maka, a x 1.2462 = b .....(1)
270.01 - b = a ......(2)
masukkan (1) dalam (2)
a = 270.01 - (a x 1.2461)
a + (a x 1.2461) = 270.01
a ( 1 + 1.2461) = 270.01
a = 270.01 / 2.2461
a = 120.21
akhirnya dapatlah kenaikan tahunan DG 41 dalam SBPA tu..RM 120.21
Update : Kenaikan RM 120.21 ni hanya untuk T1 sampai T17 saja..bagi tangga T18 dan ke atas kadar lain sebab kenaikan tahunan DG 41 dalam SSM adalah berbeza selepas tangga T18...









