Sabtu, 26 Oktober 2013

Perlukah RM 40 juta untuk perosak alam. Di CH?

CAMERON HIGHLANDS, 23 Okt -  Sebanyak RM40 juta diperlukan untuk membaik pulih kawasan sekitar Sungai Bertam, Ringlet di sini dan membina penempatan baharu bagi penduduk kawasan itu yang terlibat dalam banjir kilat awal hari Rabu.

Anggota Parlimen Cameron Highlands Datuk Seri G. Palanivel berkata beliau akan segera membuat permohonan peruntukan itu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Sekiranya peruntukan diluluskan dengan segera, Sungai Bertam akan dibaik pulih dan penduduk yang tinggal di tepi sungai perlu dipindahkan ke rumah baharu di Tanah Rata atau di kawasan lain," katanya kepada pemberita ketika melawat tempat kejadian, Rabu.

Beliau berkata penduduk di kawasan perumahan setinggan yang tinggal di tepi sungai itu telah menetap lebih 30 tahun dan penempatan baharu perlu disediakan kepada mereka.

Arus deras dan banjir kilat pada pukul 1 pagi ini, memusnahkan kira-kira 80 rumah dan beberapa kenderaan di kawasan penempatan Lembah Bertam itu.

Kejadian akibat air Sungai Bertam melimpah ekoran pelepasan air empangan Sultan Abu Bakar, Ringlet itu turut menyebabkan tiga terbunuh – dua daripadanya lemas manakala seorang lagi akibat serangan jantung.

Seorang wanita Indonesia pula masih hilang dipercayai dihanyutkan arus deras dan seorang lelaki tempatan cedera.

Mengenai bantuan kepada mangsa banjir kilat yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir di Dewan Orang Ramai Ringlet, beliau berkata bantuan seperti makanan, baju dan keperluan lain akan segera disalurkan kepada mereka.

Seramai 54 mangsa melibatkan 12 keluarga di pindahkan ke pusat pemindahan banjir itu.

Sikit nota:

Selepas ini lebih banyak penerokaan haram akan berlaku dan lebih ramai pendatang akan membina rumaah kongsi di gigi air dan penanam sayur dengan sesuka hati akan memanipulasikan harga sayur kononnya BN, barang naik.

SPRM juga sesekali kena buat pemeriksaan penggunaan elektrik yang berlebihan dan pastikan tidak ada penyalahgunaan dalam penggunaan meter tarif.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan