Rabu, 25 September 2013

BlackBerry hadapi masalah keyakinan pengguna

BlackBerry pengeluar telefon pintar dari Kanada kini semakin kalah dengan pesaingnya iaitu iphone dan samsung.

Pengguna BB juga menjunam daripada 76 juta kepada 72 juta pengguna juga mengalami kerugian suku tahun semasa hampir 1 billion USD.

Punca utama BB kehilangan pelanggan ialah masalah peranti yang selalu tersangkut-sangkut atau hanged. Untuk memulihkan kembali peranti terpaksa di restart dan mengambil masa yang lama. Ia menyebabkan panggilan masuk terganggu.

Difahamkan samsung juga mengalami masalah ini tetapi samsung dengan pantas membaiki masalah dengan mengeluarkan model baru yang sama sekali melenyapkan masalah 'hanged.'

BB juga memperkenalkan model terbaru Z 10 ( teringat model kawasaki tahun 80an) Z 10 menurut rakan juga menghadapi masalah yang sama. Selain itu BB cepat makan bateri sekira Data sentiasa berada dalam situasi ON.

Untuk menulis atau membuat nota juga sering terganggu apabila naik timer hitam yang berputar-putar ditengahnya. Nak tulis artikal ini pun berkali-kali tersangkut-sangkut.

Namun BB ada kelebihannya berbanding jenama lain. Apa yang BB boleh buat, samsung tak boleh buat, Bb mampu melakukannya.

Alangkah bagusnya sekira ada syarikat besar Malaysia dapat membeli BB dan menjadi milik Malaysia.

Masih ingat Agusta yang dibeli oleh peroton? Agusta satu jenama yang baik tetapi menghadapi masalah pemasaran. Sayangnya apabila ada yang bodoh pergi jual Agusta kepada pihak luar dan buat duit dengan untung atas angin. Siapa orang itu?

Sekian.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan