Sabtu, 20 Julai 2013

Indeks Jenayah Berdasarkan KPI Interpol – Hamzah Taib

Indeks Jenayah yang dikeluarkan polis Sabah adalah berdasarkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang diguna pakai Polis Antarabangsa atau Interpol, kata Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib.

"Jenayah indeks ini merangkumi jenayah kekerasan, jenayah harta benda dan termasuk 14 kesalahan yang kerap berlaku dan digunakan sebagai penanda aras kepada indeks jenayah," katanya pada sidang media di ibu pejabat Polis Kontijen Kota Kinabalu, Kepayan di sini, Jumaat.

Beliau mengulas laporan akhbar tempatan baru-baru ini, mengenai tindakan sesetengah pihak mempertikaikan laporan indeks jenayah yang menurun kepada -9.34 peratus sepanjang tempoh Januari hingga Julai, tahun ini.

"Ia adalah jenayah yang kerap berlaku dan boleh dijadikan sebagai satu penanda aras untuk mengukur kadar sesuatu jenayah," jelas Hamzah.

Namun, demikian katanya terdapat juga kes yang tidak boleh disiasat seperti kes sivil dan kes saman.

"Tetapi ini tidak bermakna pihak polis tidak menyiasat kes-kes yang lain, apa juga laporan yang dibuat, kita akan menilai laporan itu sama ada indeks ataupun bukan indeks," katanya.

Sekaligun isu indek jenayah ini memadamkan hujah-hujah Tony Pua, Kit Siang dll dari pihak pembangkang.

Paling kurang ajar ialah Gobind Sigh yang cuba mengalih topik dengan menyerang Zahid Hamidi secara peribadi. Akhirnya Gobind senyap kerana isu yang cuba dibangkitkan berjaya dipatahkan oleh MP BN yang lain.

Gobind sememangnya biadap dan mewarisi 120 % perlakuan bapanya dan politik negara akan menjadi kacau selagi mangkuk ini hidup. Sama-sama kita berharap dia ni mampus cepat.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan