Rabu, 10 April 2013

Pengajian Pondok akan dihapuskan oleh Pas sekutu Dap

LAMAN ini menyambut baik usaha kerajaan negeri PAS Kelantan untuk menutup semua sekolah pondok di negeri tersebut.  Tindakan sama kemudiannya akan dituruti oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan Kedah yang turut mempunyai bilangan sekolah pondok yang agak banyak, melebihi negeri-negeri lain di negara ini.

Ini setelah kerajaan negeri melihat sekolah-sekolah pondok dijadikan pusat untuk menyebarkan fahaman anti kerajaan PAS dan menyuburkan sekularisme.  Semua ini amat berbeza dengan peranan yang dimainkan sekolah pondok dahulu sebagai pusat kecemerlangan pendidikan agama Islam di rantau sebelah sini.

Tindakan kerajaan negeri melalui Majlis Daerah Tumpat yang menyita sekolah Pondok Genting yang diuruskan calon BN dalam pilihanraya umum akan datang, Abdullah Saamah, adalah satu tindakan yang wajar dipuji dan seharusnya diperluaskan kepada sekolah-sekolah pondok yang lain juga.

Ini adalah permulaan kepada lebih banyak tindakan seumpamanya di masa akan datang.  Jangan kata bangunan yang masih dalam pembinaan, bangunan sekolah yang telah dibina pun, akan dirobohkan kerajaan negeri kalau tidak mematuhi spesifikasi yang telah ditetapkan dalam undang-undang tempatan berkaitan.

Anjing ini, Abdullah Saamah, telah lama menjadi duri dalam daging kepada kecemerlangan sekolah pondok yang selama ini menjadi tulang belakang kepada kemajuan institusi tersebut, terutama di Kelantan setelah dia mula bergiat aktif di dalam politik UMNO.

Baru-baru ini, dalam Persidangan Pondok Ulama Pondok di Kedah, anjing berserban ini telah memimpin sekumpulan pengusaha sekolah pondok yang lain, mengharamkan umat Islam dari mengundi calon Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Satu pernyataan paling bodoh yang kami pernah dengar, malangnya pula tu keluar dari perkumpulan alim ulamak (konon) pondok di negara ini.

Nasib baik kelayakan Abdullah Saamah dan kuncu-kuncunya untuk mengeluarkan arahan sedemikian tidak diiktiraf oleh sesiapa, lantaran ilmu yang tidak begitu tinggi dan diiktiraf.

Maka itulah tindakan-tindakan seumpama ini wajar diambil untuk memberi peringatkan kepada kelompok sekolah pondok ini agar sedar diri dan menghormati kerajaan negeri yang telah banyak membantu perkembangan mereka selama ini.

Kami percaya kerajaan negeri Kelantan telah banyak bertolak ansur dengan pengusaha-pengusaha sekolah pondok selama ini dan tibalah saat dan ketikanya kerajaan negeri berhenti memberi muka kepada kelompok ini lagi.

Jelas, mereka adalah golongan yang tidak sepatutnya dibantu dan disisihkan dari masyarakat kalau perlu.
Short URL: http://www.freemalaysiakini2.com/?p=75259

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan