Selasa, 5 Mac 2013

Pengajaran dari isu Lahad Datu

Apa yang berlaku di Lahad Datu memberi sedikit pengajaran kepada seluruh rakyat Malaysia.

Insiden yang tidak diduga telah meletakkan negara dalam satu situasi sedikit cemas.

Bila terjadi insiden ini, negara perlu bijak dan berhati-hati bertindak agar tidak melanggar peraturan yang ditetapkan oleh UN atau PBB.

Malaysia sentiasa patuh kepada peraturan kecuali negara Barat dan Sekutunya yang sering melanggar convention Geneva.

Setakat hari ini tindakan yang diambil oleh kerajaan adalah betul dan hanya pihak pembangkang sahaja yang pandai-pandai membuat komen dan kritikan bodoh. Ini termasuklah Anwar al-Jub yang jelas tidak tahu dan faham sistem perundangan antara bangsa.

Rakyat perlu belajar. Impak kepada pencerobohan ini juga perlu diambil perhatian oleh kakitangan kerajaan yang ditugaskan dipintu masuk negara.

Pintu masuk negara kawalannya longgar, rasuah menjadi-jadi, anggota yang bertugas bijak berlakon dihadapan khalayak. Ini pengalaman Taipingmali sewaktu masuk keluar di Tebedu untuk ke Pontianak.

Oleh itu lebih banyak risikan perlu dibuat terhadap mereka tangkap mereka yang tidak amanah dalam menjalankan tugas.

Begitu juga disempadan di Utara Malaysia Timur dan Barat. Tentera bersengkang mata dan menggadai nyawa mereka menjaga sempadan di dalam hutan, mereka yang menjaga dipintu masuk senang-senang sahaja buncit perut.

Kepada rakyat juga isu Lahad Datu mengajar kita tentang peri pentingnya keamanan. Lihat hari ini ekonomi penduduk setempat lumpuh. Kegiatan ekonomi terhenti. Wang ringgit tidak bergerak dan bertukar tangan. Wang 50 sen tidak menjadi RM 1.00.

Jika sebulan, dua bulan dan andainya bertahun, rakyat juga yang rugi.

Lihat negara Afrika yang satu ketika dahulu lebih hebat dari kita, kini lumpuh menjadi medan perang, rakyat hidup dalam kelaparan tanpa sumber makanan yang cukup, ubat-ubat tidak cukup, penyakit berjangkit membunuh banyak nyawa.

Kita bersyukur kerana mempunyai sistem pemerintahan yang baik. Setiap 5 tahun rakyat diberikan mandat untuk memilih kerajaan.

Alhamduliliah, kerajaan hari ini berjaya menjaga rakyat dengan baik. Kesihatan bertambah baik. Namun masih ada negeri yang miskin dan sering dilanda wabak penyakit. Ini semua kerana mereka termasuk dalam golongan engkar.

Negeri menjadi mundur, rakyat lari ke negeri lain mencari rezeki, air semakin buruk perkhidmatannya, tikus mondok menguasai bandar, lalat bermaharaja lela di atas makanan. Penduduk anggap benda yang kotor perkara biasa. Negeri yang dimaksudkan ialah Kelantan.

Oleh itu pada PRU 13 nanti rakyat perlu memberi mandat kepada BN untuk mentadbir Kelantan dan mengekalkan pentadbiran BN di peringkat pusat.

Awas, dajal-dajal bernama Anwar, Hadi, Aziz dan Lim anak beranak perlu dilupakan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan