Khamis, 21 Februari 2013

Bila Pas tidak percaya kepada pemimpin sendiri.

Berita 11 kawasan Dun Kedah menolak Dr Azizan menunjukkan Pas gagal dan patut dikuburkan dalam PRU 13.

11 kawasan Pas Kedah masih berlapik dalam mengkritik dengan alasan desakan meminta Pesuruhjaya Pas Kedah mengundurkan diri bukan kerana gagal mentadbir negeri tetapi gagal mentadbir Pas.

Sebenarnya tidak ada beza apa pun, Dr Azizan gagal mentadbir negeri kerana 11 daripada 16 Adun yang dimenangi oleh Pas , 1 Adun Dap. 5 Adun Pkr gagal memberi kerjasama dan komitmen kepada Azizan menguruskan negeri dengan baik.

Mereka merasakan dengan cubaan menjatuhkan Azizan mereka boleh mengambil alih tempat tersebut. Ramai Adun dan. Ahli Parlimen Pas Kedah bercita-cita untuk jawatan menteri besar.

Kedua ialah ada tangan-tangan jahat dari luar parti yang melihat Dr Azizan bersikap liberal terhadap pemimpin Umno.

Ketiga ialah unsur Anwar yang hanya menguasai 5 kerusi sedang giat berusaha untuk menambah bilangannya dengan meletakkan calon Pas yang pro kepada Anwar.

Kelemahan pentadbiran Pas Kedah amat ketara dalam tahun pertama pentadbiran mereka.

Pertama kenyataan Azizan tentang HUDUD, Azizan berkata Hudud bukan keutamaan kerajaan Pas Kedah,

Kerajaan negeri juga gagal menguruskan kutipan sampah, rumput dikiri kana jalan dan taman-taman perumahan tidak diuruskan dengan baik.

Kuin (Kolej universiti Islam Negeri) gagal melaksanakan pendidikan percuma. Projek penapisan minyak yang dirancangkan di pinggir laut gagal dilaksanakan.

Kulim Hi tech Industries Zone di Kulim gagal menambah dan menarik FDI baru, apa yang ada adalah usaha kerajaan sebelum dan usaha Koridor Utara dibawah kerajaan pusat
Hanya satu kejayaan Pas yang sangat membanggakan Pas Pusat ialah usaha mereka mencerahkan hutan di kawasan tadahan air Pedu. Proses menggondolkan hutan simpan kekal kononnya untuk projek pertanian dilihat sebagai satu kesilapan besar kerajaan Pas Kedah.

Akibat pencerahan hutan simpan sejak 2008 menyebabkan rakyat hidup sengsara, kampung halaman mereka sering dilanda banjir besar dan memusnahkan hasil tanaman mereka.

Selain itu ia juga menyebabkan sistem bekalan air negeri terjejas, air tercemar, bekalan air bersih berkurangan, tekanan air rendah dan akibat pendapatan hasil air berkurangan, tambah parah apabila Pas Kedah mengambil keputusan untuk menaikan tarif air seperti mana yang dilakukan oleh kerajaan Dap Pulau Pinang.

Percakaran dalaman Pas sendiri dalam merebut jawatan peringkat tempatan seperti Jkkk, pengurusan masjid/ surau dan lain-lain menyebabkan Pas semakin berpecah dan tikam menikam sesama sendiri.

Kemuncak perpecahan ialah mereka mahu Azizan berundur.

Pas Kedah sudah nampak bahawa mereka akan menerima nasib seperi Pas Terengganu. Menang sepenggal sahaja dan dirampas kembali oleh BN hingga ke hari ini.

Oleh yang demikian Pas Kedah pasrah dan hanya mengharapkan sokongan daripada ahlinya sahaja.

Pas juga sudah tawar hati untuk berperang di Kedah dan bersedia untuk kalah. Oleh sebab itu Pas cuba memberi tumpuan di Perak.

Nizar Jamaludin kini sudah melabur jutaan ringgit untuk berperang dan merampas kembali Perak.

Cumanya Nizar sendiri masih terumbang ambil mencari tempat untuk bertanding. Penduduk Pasir Panjang awal-awal lagi sudah menolak beliau, kemudian disahkan untuk bertanding di Changkat Jering dan terkini tak jadi pulak.

Berbalik kepada Kedah, Semasa BN memerintah tidak terdapat sebarang isu yang menyebabkan rakyat tidak berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan. Bekalan air normal dan dalam keadaan memuaskan, pembalakan dalam keadaan terkawal, keraajaan akur dengan arahan Jabatan Hutan, tiada masalah sampah dan kebersihan berada pada tahap yang amat baik. Pelaburan FDI masuk tanpa henti.

Kedah sudah bersedia untuk menjadi negara maju menjelang 2020 tetapi apakan daya 2008 kerana terpengaruh dengan Hadi Awang dan Anwar, Pas berjaya mencipta kejayaan melalui pembohongan dan menang bersama Dap, Pkr dan bebas.

Insyaallah, 2013 ini Kedah akan kembali kepada BN.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan