Selasa, 6 Disember 2011

Laksamana Pertama (B) Imran Abd Hamid mula tunjuk taring

Blogger Koperal Manjungmari

Mohd Imran Abd Hamid
Hj Imran Abdul Hamid merupakan bekas laksamana pertama yang bacul. Dahulu semasa dalam tugas berpura-pura jadi orang baik dan patuh segala perintah yang diamanahkan oleh kerajaan lebih-lebih lagi YDP Agong.

Sekarang sudah jadi ahli Pas dan lebih buruk lagi adalah bersifat munafik. Munafik kerana menuduh Menteri Pertahanan YB Dato Seri Dr Zahid Hamidi berhohong tentang pencen terhadap kakitangan yang berkhidmat dalam tempoh 10 hingga 18 tahun.


Ya, mungkin ada permintaan daripada bekas-bekas laskar yang berkhidmat dalam jangkamasa yang pendek.TM tahu blogger Pas iaitu Manjungmari salah seorang yang terlibat dengan isu ini. Manjungmari bekas  tentera laut yang berpangkat koperal yang berhenti begitu sahaja dan tidak mendapat pencen.

Tidak semestinya permintaan wajib ditunaikan. Zahid berkata beliau tidak pernah berjanji pun tetapi suara dan permintaan didengar dan dibawa untuk dicadangkan kepada JPA. Kalaulah permintaan ini diluluskan bagaimana pula dengan mereka yang sudah lama berhenti dan sudah tentu kerajaan terpaksa menanggung kos yang terlalu besar. Bila TLDM dapat laba ini, kementerian lain pun turut menuntut hak yang sama.

Perlaksanaan  yang dirangka dan dilaksanakan oleh kementerian pertahanan hari ini sudah cukup cantik, ramai tentera yang memilih untuk tidak berkhidmat untuk 21 tahun, bila berhenti dapat imbuhan yang cukup lumayan. Mereka yang memilih untuk berkhidmat 21 tahun pun lagi beruntung kerana mendapat pencen bulanan dan lain-lain imbuhan yang membolehkan mereka makan tidur sahaja kalau malas nak cari kerja lain.

Di Taiping ramai pesara-pesara tentera yang hidupnya senang lenang selepas bersara dan mereka yang berhenti tanpa pencen pun hidup senang kerana masih mampu bekerja dan mempunyai pendapatan yang tinggi.

Anak buah TM sendiri yang pernah berjawatan pegawai kadet dalam TDLM hari ini mempunyai pendapatan tinggi kerana pengalaman beliau yang diperolehi dari TLDM.

Hanya mereka yang pemalas sahaja yang hidup susah. Dahulu TM pernah menulis bahawa pupu papat TM yang bersara dari tentera pangkat biasa sahaja tetapi berkat gaji, pencen dan imbuhan semasa persaraan beliau kini bergelar usahawan berjaya dan mampu memiliki Hilux dan Alphard.
Lumut: Seorang Bekas Pegawai Tinggi TLDM melahirkan rasa kekesalan dengan sikap Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi kerana tidak menunaikan janjinya.
Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid berkata, menteri tersebut telah berjanji akan memberi pencen kepada bekas tentera tidak berpencen, yang berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) daripada 10 hingga 18 tahun.
Tetapi, janji tersebut hanya 'omong kosong', sehingga kini janji tersebut tidak ditunaikan.
Katanya, dengan menutup janji palsunya, beliau bersama Timbalannya telah meminda Rang Undang-Undang Veteran dengan mewujudkan Akta Veteran 2011 yang diluluskan di Parlimen Oktober lalu.
"Melalui akta ini, hak bersuara bekas tentera disekat sepenuhnya mengakibatkan kira-kira 250 000 bekas tentera di Negara ini dalam dilema," katanya ketika dihubungi harakah.
Tambahnya, dalam akta tersebut langsung tidak menyentuh tentang kebajikan dan hak bekas tentera.
Beliau yang menyertai PAS baru-baru ini berkata, Akta Veteran 2011 ini secara jelas bertentangan dengan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang member kebebasan hak bersuara, berhimpun dan berpesatuan.
Beliau menggesa kepada semua bekas tentera agar tidak memberi undi kepada BN kerana hak dan kebajikan mereka tidak terbela.

Kepada Manjung mari dan Imran jangan lah dok memburuk-buruk pihak yang pernah memberi kamu makan. Kepada Imran juga, janganlah jadikan kematian 4 anak kamu sebagai penyebab kamu membenci orang yang memberi kamu makan sepanjang hidup kamu. Kalau betul kamu tak suka kerajaan, sila tulis surat kepada JPA untuk menghentikan bayaran pencen kamu. 

55 ulasan:

  1. inilah bekas wira2 yang tak mengenang budi.. waktu dalam tentera bukan main dabik dada tak peduli nak berhenti.. ada yang nak buat bisness kononnya.. tak mau dah nak tunggu 21.. mcm2 kdg dengar dok kutuk kat kedai kopi.. kerja bagai nak mati lah apa lah.. padahal sememangnya mereka ni tak boleh nak berdisiplin..

    lepas tu bila dah berhenti, duit ganjaran dah habis, cari kerja pun pemalas, nak kerja yang standard2 saja dan lepas tu join dengan puak pembangkang mula la dok kutuk kerajaan sana sini..

    mereka ni lah merugikan NAVY khasnya.. berhenti atas pilihan sendiri kenapa nak bising2? ramai juga yang berjaya.. kalau ikutkan sebelum berhenti dihantar buat 'peralihan'.. pilihlah beratus bidang yang ada untuk dapat kemahiran tambahan.. mungkin puak2 ini hanya suka2 dalam 'peralihan' tu.. habuk pun tarak..

    -TokChik

    BalasPadam
    Balasan
    1. navy (asal) tak de masalah... navy yg diubah suai penuh dgn masalah... teman exnavy... byk hak teman depa x bagi temasuk pangkat dan gaji. banyak penyelewengan terutamanya bab projek contohnya duit utk perbaiki pagar belakang kd duyong RM15000 digunakan utk cat bumbung (RM2500)sedangkan pagar tersebut terlalu uzur dan boleh diceroboh. mane lebihnya duit tadi (RM12500). setiap tahun 3@4 kali bustop di upgrade sedangkan bas x dibenarkan masuk... sape dpt projek bustop tu? banyak lg yg berlaku dan org yg berfikir je akan nampak benda ni... kalau kome suka sgt kat navy join la...

      Padam
  2. Tok sah duk menipu lagi la weii,,kalu yg berhak dpt pencen bagi lah..tok sah duku tunggu Mat Sabu jerkah hangpa baru lah kalut nak bagi pencen kat home guard la apa lah..tok sah hipokrit bleh tak!

    BalasPadam
  3. puak-puak baloq liat tu bukan sain 21 tahun tapi sain 10 tahun. setuju berenti awal. lepas tu dok kalut minta pencen. pasai apa tak tunggu 21 tahun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju bebeno teman dgn ulasan tuan..

      Padam
    2. setuju bebeno teman dgn ulasan tuan..

      Padam
    3. ...sebenarnya mereka ni laskar pengecut atau kaki tidak berdisiplin. Mereka pengecut nak kerja lama sebab itu lari awal walau mereka tahu tidak akan dapat pencen. Kini tergiler isim pula nak pencen. Pemalas dari dulu hingga kini....

      Padam
  4. laksamana Imran dan isteri beliau adalah ahli AJK PAS daerah Mjg....ini lah manusia2 yg tak pernah bersyukur kepada nikmat tuhan,memang rezeki tuhan bagi,tapi mereka gigit tangan yg memberi,dulu masa dlm k'jaan segala kemudahan semua di sapu...tapi apabila bersara mereka menentang k'jaan,inilah namanya kacang lupakan kulit....apakah k'jaan pernah berlaku zalim kepada keluarga mereka? sehingga sanggup menentang k'jaan...apakah lagi yg mereka mahu tak cukupkah lagi apa yg telah di berikan oleh k'jaan semasa dlm bertugas...untuk pengetahuan bro Gap,Laksamana Imran telah di hantar oleh TLDM bertugas diluar negara jangka masa yg panjang...banyak kemudahan yg beliau dapat untuk keluarga...tapi akhirnya jadi pengkhianat negara...patutnya k'jaan tarikh pencen beliau dan isteri baru padan muka2 pengkhianat ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Laksma Imran ni dulu pernah menjadi projek team di germany. Balik bawa Volvo german. Tak pernah bersyukur dengan kurniaan allah. Sekarang dah mula meroyan nak jadi wakil rakyat pula dan menentang kerajaan. Piiiraaah....

      Padam
  5. ..hoi Mat Imran..kamu dari seorang WIRA NEGARA sudah bertukar menjadi BARUA DAP....

    sokong PAS = jadi BARUA DAP

    Tok Janggut

    BalasPadam
  6. ..benggong punya laskar..awak sian 10 tahun jer kerana MALAS atau TAKUT, laskar yg setia dan berani sain 21 tahun tentu ler dapat pencen. Laskar yg malas dan penakut hanya sain 10 tahun tu padan ler dgn muka kalau tak dapat pencen kerana awak yg pilih tidak mahu pencen. Ada ke sesiapa yg paksa awak untuk sain 10 tahun ??? Awak yg pilih kan ???

    Si Panglima tak sedar diri ni pun satu hal juga..dah makan pencen ribu-ribu RM pun masih tidak bersyukur...

    Prebet Lapok

    BalasPadam
    Balasan
    1. 10 tahun kerja dah boleh dapat pencen.B
      erkhidmat dengan Kerajaan yang zalim saja yang tak dapat pecen. Kerajaan menipu rakyat.

      Padam
    2. Budak darjah satu pun tau, kerja berapa taun baru dapat pencen..10 tahun tu cap jari pun tak kering lagi yop...

      Padam
  7. Nok, prebet lapok dan tok janggut..ni jenis manusia bangang tak faham antara politik dan pentadbiran.....negara ni mengamalkan demokrasi..jgn jadi mcm lembu kena cucuk hidung...jika mcm tu puak umno di negeri pembangkang pun kena letak jawatan dan jgn ambil pencen .....

    cucu kerinci

    BalasPadam
  8. weii ...negara ni negara bebas dan demokrasi...bebas berfikir dan bebas memilih...kalau kerajaan yg ada ni tak betulpun hang nak ikut jugak ke. weii...orang bahalol je yg masuk tong taik... ingat BNgok ke yg bayar gaji kakitangan awam..

    BalasPadam
  9. TAK RETI BEZA KERAJAAN DAN PARTI YANG MEMRINTAH...DAN TAK TAU SIAPA YANG MEMBERI MAKANAN DAN SEGALA NIKMAT DIDUNIA...SAYA HARAP ALLAH MEMBERI HIDAYAH KPD SAYA DAN ANDA TM

    BalasPadam
  10. nilah bila pemikiran tahap budak tadika. . tak leh g lagi nak fikir yang besar2 sikit. . Semua pegawai kerajaan kena akur dengan kerajaan yang memerintah. . kalau kerajaan tu Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional mahu tak mahu kena akur. . Perlu diingat dalam otak n jangan lepaskan ia keluar dari otak. . cara kekalkan makan kismis jangan minum air bersemut . . GAJI PENJAWAT AWAM BUKAN DARI POKET UMNO BARISAN NASIONAL ATAU POKET HANG. . GAJI PENJAWAT AWAM DARI KOCEK RAKYAT MALAYSIA . . DARI PEMBAYAR CUKAI YANG NTAH APA2 NTAH

    BalasPadam
  11. Nok,Prebet lapok,tuk janggut dan TokChik...Keturunan LEMBU yang rela diperbodohkan.
    Jangan kalian menghina bekasx ketigax cabang ATM
    yang bersara awal.Kebanyakan dari kami menamatkan
    perkhidmatan seperti dalam PERJANJIAN selama 10+2+1.Dan kami tidak sekalix menyesal berbuat
    begitu.Kemahiran dan kepakaran yang kami ada
    kebanyakannya tidak dapat digunakan dalam kehidupan awam ini.Tapi kami masih mampu berkerja untuk menyara keluarga.Bayangkan seorang 'sniper' berkerja membawa lori.Seorang
    'crypto operator'berkerja sebagai tukang kebun.
    Dan ramai lagi yang mempunyai kepakaran sanggup
    membuat apa saja kerja untuk menyara keluarga.
    Sekiranya ada pihak yang ingin membantu kami
    MENDAPAT HAK yang sepatutnya kami dapat ianya
    akan mendapat sokongan dan undi kami.
    PERKEMBANGKAN AHLIX KERABAT!!!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. org bodo cam hang yg dok ikut kepala kapiaq

      Padam
    2. ppppppppppeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

      Padam
    3. alamak...jgnlah marah...batu pelangi cuba jawab cikit....bukankah sebelum berhenti anggota tentera diberi latihan peralihan....walaupun tak lama tp rasanya cukup untuk mengubah perwatakan kita kan...siapa kata kepakaran dlm Navy tak boleh bawa ke tempat luar...sniper boleh jadi pengawal keselamatan...Operator boleh minta kerja dengan TM..anggota stor boleh minta kerja stor man....kerani boleh kerja sbgai kerani awam...cuma rajin atau tak saja untuk mencari kerja...

      Padam
    4. alamak...jgnlah marah...batu pelangi cuba jawab cikit....bukankah sebelum berhenti anggota tentera diberi latihan peralihan....walaupun tak lama tp rasanya cukup untuk mengubah perwatakan kita kan...siapa kata kepakaran dlm Navy tak boleh bawa ke tempat luar...sniper boleh jadi pengawal keselamatan...Operator boleh minta kerja dengan TM..anggota stor boleh minta kerja stor man....kerani boleh kerja sbgai kerani awam...cuma rajin atau tak saja untuk mencari kerja...

      Padam
  12. Imran tu tau la apa dia nak buat,demokrasi jd suka dia la nk buat apa,umno dh byk senget xlama lg mampos la

    BalasPadam
  13. Dengar khabar blogger Taipingmali kena jangkitan Aids sebab main dengan china doll. Padan muka hang...

    BalasPadam
  14. Blogger Taiping Mali ni bila lagi nak pi.......dengak kata dah terok dahhhhh....selamat berhijrah.....salam maal hijrah.

    BalasPadam
  15. TM anggap semua duit umno kot(semua nak kena bersyukur kat umno)..gila blogger lagu ni.buat malu negeri ja.patut la syukur sgt dapat mb haram..berhujah mcm budak tadika kemas

    BalasPadam
    Balasan
    1. woi...ade ke dalam quran mb haram...tue la hang bodo cam pok nik n aL-JUBURI HANG JGAK

      Padam
    2. coba berbincang dan berhujjah dgn cara yang Islamik

      Padam
  16. Betoi ka Taiping Mali kena ****? Sesiapa tolong jelaskan?

    BalasPadam
  17. Woi brother semua, jangan hina sangat pengorbanan bekas askar waima ia berkhidmat sebulan. Kami bekas askar mana ada time table keja 24 jam kerahan tenaga. Jgn hina sgt bekas laksamana Tn Hj Imran tu bos saya dari saya Perantis TLDM 01 sama pi bawa balik KD Kasturi dari Jerman sama pi operasi saya kenal sgt dia hak dia nak masuk pas sbb kita demokarasi yang tak tau tentang live askar jgn masuk campur.

    BalasPadam
  18. askar kerja 24 jam kalau kira kasar 10 tahun dah jadi 20 tahun

    BalasPadam
  19. Tanpa Nama berkata...

    askar kerja 24 jam kalau kira kasar 10 tahun dah jadi 20 tahun
    16 Disember 2011 12:10 PG

    LAWAK LAA KOMEN AWAK.....

    BalasPadam
  20. kerja nelayan lagi bagus dari tentera, macam macam bantuan dapat dari rumah, bantuan minyak,bantuan budak sekolah, bantuan sarahidup RM200 kalau tak dapat hasil tapi kalau dapat tangkapan bukannya sikit tapi ribu ribu.tahun depan lagi banyak peruntukannya. cuba tanya askar hari ahad dan public holiday pun kena dikira cuti tahun kalau diambil cuti

    BalasPadam
  21. Hai askar askar Malaysia yang dah pencen/berhenti bawah 21 tahun kata dah pergi kursus ikhtiar hidup dalam hutan berbulan2 tapi kenapa bila luar hutan jd macam2 masalah makan tak cukup la...betul ke pegi kursus ikhtiar hidup...ni...keliru betul aku...bapak aku pun askar gak..pakcik aku askar gak tak penah merungut pasai duit pun...Alhamdullillah cukup ...
    ke ni macam skot2 semua kena kafarah sebab banyak sangat jadi PACAT@LINTAH DALAM SKUAD DULU....MAKAN DARAH KAWAN-KAWAN KE SKOT....DAH BERHENTI BISING....KALU IKUT HUKUM MARSHAL DAH BOLEH TEMBAK KASI MATI BELUM LG IKUT HUKUM ISLAM BAGI PEMBELOT KERAJAAN YANG DIPERTUAN AGONG...

    Ke mmg sah kaki putar belit...
    Perwira/Pahlawan Malaysia adalah hebat bukan peminta....

    BalasPadam
  22. Wahai pesara-pesara tentera,mengapa kita haru berbalah sesama sendiri,lupakah kita pada janji taat setia kita pada negara dan pemerintah. Jangan lah kita membuat komen yg menunjukan kepada seluruh dunia pasukan kita berpecah belah,hasad menghasad,ini akan membuka ruang pada pihak musuh untuk melemahkan negara kita.apa pun kita pesara 13,15,18 maupun 21 keatas kita tetap persara.Pilihan untuk bersara awal atau bersara penuh adalah pilihan kita.Cabaran dan risikonya telah pun kita lalui.Ingatlah.. Allah itu maha adil, diberinya kita susah atau senang dalam hidup didunia ini,ada rahmat dan kebaikannya kecuali kita digolongan yang tidak bersyukur.Walau apa pun pandangan politik tuan-tuan diharap jangan keluarkan pandagan-pandangan yang membawa kepada kehancuran negara.Sayangailah,lindungilah negara ini dari ancaman pihak luar dengan menunjuk kepersepaduan kita persara-persara tentera.Banyak contoh dinegara luar tumbang disebabkan berbagai perkara,dengan campur tangan pihak luar dan sehingga kini masih...Tunjukkan contoh yang baik kepada saudara kita, adik-adik kita maupun anak-anak kita yang sedang bertugas mempertahankan negara.Ingatlah semasa kita bertugas dahulu,tidak pernah pun kita dengar persara-persara tentera sebelum kita memperburukkan pemerintahan negara ini.Salam ingatan dari saya.

    BalasPadam
  23. askar berhenti pencen paling banyak minta minta,yang berhenti awal bukan minta apa apa, ikut saja sebab depa yang duk atas yang duk ketuk gendang dari bagan pinang, kuala selangor sampai kat bukit jalil semuanya pergi nak dengar gendang berbunyi. kat pbtm tak banyak askar tak pencen terlibat depa banyak lihat dari jauh saja yang banyak askar pencen dari pencen 300 minta sampai 720 laani nak minta pulak sama dengan askar sekarang sebab depa kata prebet sekarang lagi besar dari rsm dulu, tapi potongan dulu hanya sedikit saja. ada juga merungut sebab duk makan beras rm 18. lihat! ini bukan soal pencen ke tak pencen tapi soal sara hidup jangan lah bertelagah,kita masih dalam satu pasukan kalau jadi perang kita sama sama pakai unifom balik. kita menuju ke era negara maju, seperti askar Amarika perang di vietnam 4 tahun sudah dapat pencen. pernah terbaca dalam utusan seorang anak tidak melaporkan kematian bapanya sebab nakkan pencen bapanya sebanyak rm 10,000 semasa perang vietnam.

    BalasPadam
  24. adui................ letih la korang nich........ klu dan pencen/berhenti.... apa pun dia nk sokong tu hak dia. yg korang yg masih berkhidmat. teruskan dengan hati tulus dan ikhlas. Gaji pun makin besar, kabel pun makin kuat........ awek dalam TLDM pun makin ramai, okay pa. Nanti korang berhenti... apa pun ko bole buat asalkan tak melanggar undang2.

    BalasPadam
  25. Ayam bengong....dah pencen dok diam2 dan kalau nak sokong parti PAS undi la senyap2 masa PRU nanti.Bodoh punya worang.

    BalasPadam
  26. Kalau korang nak DAP jadi pemimpin korang undilah PASNGOK

    BalasPadam
  27. Politik Bodoh..Korang pun sama jer bodohnyer...Melayu kutuk Melayu..Orang lain gelak jer..Kat akhirat nanti jawab jelah..Kalau tau nak masuk neraka baik korang zina ngan nenek,mak,mak sedara, ngan bapak korang ker lagi bagus..baru confirm nama korang terpahat terus kat neraka jahanam..bodoh nyer melayu..

    BalasPadam
  28. Bekas pegawai kanan yang bacul....Mengapa semasa berkhidmat dulu tuidak memperjuangkan nasib anggota Teknikal yang tertindas?

    BalasPadam
  29. huhu die kawan bapak aku oi..pernah datang jd imam smayang kat umah aku. act mmg ramai bekas tentera sendiri yg kurang berpuas hati dengn menteri pertahanan skrang termasuk persatuan bekas tentera sendiri. so orang yg bukan tentera tu takyh la komen lebeh2..huhu

    BalasPadam
  30. TERingat kisah anak yg menjaga ibubapanya yg berubah menjadi babi di zaman nabi musa. betapa setia dan sayangnya anak itu walau apa kesalahan dan balasan allah terhadap orang tuanya. jijik dan hina sangat ke, sampai berbelit politik tu kan lagi bagus u urus jalan tablik tanpa politik tulus kerana allah kerana allah jua yang menolong dan melindungi kita.

    BalasPadam
  31. nape sepoloh tahun lepas xminx pencen,atau mase sign 10 tahun tak tanye ke ade pencen ke x saya nnt?..baghal punye org..tu tanpa nama,keje 24jam x 1o thun=20 tahun..kepala otak ang berjambui!kalau penjawat laen 24jam standby x35 thun=????????..berpa gomen nk byr pencen dorg?akai ada akai?apa punye otak ang ni..

    BalasPadam
  32. pegila mane2 blog tentang askar.. tengok je la kat komen2 tu.. kebanyakannya nampak sgt stress.. hehe.. sian...

    BalasPadam
  33. Bg makan? Sapa yg bg makan? Duit rakyat tu..

    BalasPadam
  34. weiiii teman pun berenti awal juga tapi tak de le...merepek meraban...malalut ....tak makan teman punye pasal...hangpa peduli apa...

    BalasPadam
  35. yang komen pak hj tok sahlah nak buat dosa
    dulu muda2 kamu juga buat dosa sekarang ni dah tua mesti dah jadi orang masjid takkanlah pak hj nak jadi orang baik2 pun kamu tak suka

    BalasPadam
  36. aku pun tentera gak pencen 22 tahun tapi tak kecoh pun. bersyukur lah dengan apa yang ada...

    BalasPadam
  37. duit rakyat?..cuba tanya kalau nelayan pergi tangkap ikan, dapat ikan jual, dapat duit, kerajaan ambik ke duit tu, ok lah besarkan sikit senario dia, tangkap ikan pakai pukat besar,berhari di laut, dapat banyak ikan, tapi kalau kerajaan tak adakan industri perikanan, sapa nak beli ikan tu, busuklah ikan tu, sama juga dengan penoreh getah, kalau kerajaan tak da industri getah, busuklah getah tu kat bawah rumah, jadi kesimpulannya, duit tu duitdiperolehi dengan cara mengadakan sesuatu untuk rakyat,duit kerajaan digunakan untuk membantu rakyat,dianya adalah satu cycle yang tak nampak pada mata kasar, kalau kata duit rakyat, kerajaan kena kutip juga untuk menguruskan duit tu, sebab tu dalam islam pun ada baitulmal untuk uruskan duit tu.tak kira apa kerajaan kutipan duit perlu untuk negara...tapi kalau tuan tuan yang kuat canang duit rakyat tu tak bayar cukai,tak berderma sana sini, rentilah nak cakap duit rakyat, tokeh tokeh besar cina bayar cukai beratus ribu untuk digunakan untuk kebaikan rakyat tak kira bangsa,,,,

    BalasPadam
  38. muhasabahlah kamu wahai imran..ingatkan mengapa allah memberti musibah kepada anda diatas kemalangan yang meragut nyawa anak anak anda selepas anda balik dari german projek corvette..fikir fikirlah...

    BalasPadam