Khamis, 29 Disember 2011

Lagi info setinggan KTM kawasan Taiping

Tadi TM berpeluang berbual dengan seorang pesara polis yang mana tanahnya telah diambil oleh kerajaan untuk projek landasan keretapi bekembar dari Ipoh- Padang Besar.

Menurut beliau tanah miliknya telah diambil dengan harga 95 sen sekaki.

Bila ditanya masalah setinggan KTM yang menentang pemberian tanah dan penghentian saguhati sewa rumah, beliau berkata puak-puak yang menentang dalam aduan rakyat beliau berkata,

Setengah dari mereka mempunyai sikap yang suka meminta-minta. Ada diantara mereka bila diberi tanah mereka akan jual kepada pihak ketiga.

Contohnya ada setinggan yang telah diberikan tanah Felcra seluas 3 ekar tetapi mereka menjualkan kepada orang lain.

Ada yang hidup senang dan berpendapatan tinggi tapi tamak dan masih mahu tanah lagi. Mereka membina rumah di tanah reseb KTM untuk tujuan sewaan, tetapi bila nama mereka digugurkan dari senarai untuk tanah, mereka mulalah buat bising.

Bila kita lihat video yang disiarkan oleh Perak Today jelas menunjukkan setinggan tidak berpuas hati kerana bantuan sewa rumah RM 300 sebulan dihentikan selepas 3 tahun 3 bulan.

Ada pula yang sengaja menolak tanah yang akan diberikan di Kampung Kurnia Jaya Tambahan, kononnya ia tanah lombong. Ini lagi lawak. Sebenarnya Lembah Taiping , Lembah Kinta dan Lembah Kelang semuanya adalah bekas lombong bijih timah. Beribu bangunan besar-besar dan tinggi telah dibangunkan , beratus ribu taman perumahan dibangunkan. Tak ada pun masalah.

Ada pula yang menyatakan tanah tersebut jauh dan tak tahu dimana, satu alasan yang dangkal. Kalau pergi shopping di Econsave pergilah tengok tapak tersebut, bukan jauh pun hanya 5 minit saja bermotosikal.

Kalau mereka tak mahu tanah tersebut, tak apalah, ramai lagi yang berhajat walaupun terpaksa bayar premium RM 10ribu.

Kepada mereka yang minta RM 60ribu sebagai ganti rugi dari kerajaan kerana rumah mereka dirobohkan eloklah bawa kes ke mahkamah jika tak puas hati.
 http://www.tv3.com.my/beritatv3/aduan_rakyat/Setinggan_KTM_Ipoh_Padang_Besar_Tuntut_Tanah_Lot_Perumahan.html

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 ulasan:

  1. saya setuju kenyataan tuan dia org ni dah diberi peha nak betis diberi betis nak apa ?? org yg dok bising tu mat kecoh jee tumpang sorak bila dpt harta dia org dulu

    BalasPadam